Článek
Poprvé zde zazněl hlas předního poskytovatele domácí péče – společnosti SESTŘIČKA.CZ (40 poboček, 500 sestřiček). Její regionální ředitelka Bc. Lucie Alblová, DiS. vystoupila na téma požadavky obyvatel, spolupráce institucí a zlepšování návaznosti péče. Co zaznělo?
1) Požadavky obyvatel na budoucnost zdravotnictví - Péče blíž lidem
Pacienti dnes očekávají dostupnou, rychlou a kvalitní péči, která skutečně odpovídá jejich potřebám. Domácí péče je jedním ze základních pilířů moderního zdravotnictví – umožňuje pacientům zotavovat se v nejpřirozenějším prostředí, tedy doma. Pacient ocení komfort a psychickou pohodu, individuální přístup a aktivní zapojení rodiny/pečovatelů. Systému zdravotnictví se sníží náklady, zkrátí se hospitalizace a ubydou rehospitalizace.
Čelíme zásadním demografickým změnám. V roce 2021 tu žilo 894 tisíc obyvatel ve věku 75 let a více, začátkem roku 2040 by jich mělo být až 1,4 milionu. Sociální i zdravotní systém se musí na stárnutí populace koncepčně a systematicky připravovat, čeká nás nárůst nemocnosti spojené s vyšším věkem. Vzroste potřeba dlouhodobé, ošetřovatelské i sociálně-zdravotní péče. Už dnes SESTŘIČKA.CZ pociťuje nápor pacientů vyžadujících stále intenzivnější a náročnější podporu. Reaguje na to posilováním a dalším vzděláváním svého profesionálního týmu a investováním do nových poboček. To vše s cílem být blíže pacientům.
2) Spolupráce institucí: Jeden funkční celek
Efektivní zdravotnictví stojí na spolupráci státu, zdravotních pojišťoven, nemocnic, ambulantních lékařů, praktických lékařů i poskytovatelů domácí péče.
• 1 den na akutním nemocničním lůžku stojí 5–8 tisíc Kč, průměrná hospitalizace trvá 5,5 dne
• cena jedné návštěvy zdravotní sestry v domácí péči je 400–700 Kč
Domácí péče je jednou z nejúspornějších služeb, přesto se podílí na celkových výdajích systému pouze 1 %. Co může pomoci rozvinout její obrovský potenciál? Spolupráce s nemocnicemi i lékaři, domácí péče musí být přirozenou součástí procesu propuštění pacienta a musí mít včasný přístup k potřebné dokumentaci. Inspirací je například společný projekt FN Olomouc a SESTŘIČKA.CZ, kde tzv. „softwarový most“ umožňuje bezpečné předávání informací o zdravotním stavu pacienta.
3) Dostupnost a návaznost péče – změna v procesech směrem k tomu, co lidé potřebují
V praxi někdy chybí možnost rychlé komunikace s lékařem, lidé proto (často zbytečně) volají záchrannou službu, což opět stojí sytém peníze. Kde vidíme šanci na zlepšení? Minimalizace administrativní zátěže při propuštění z nemocnice, pro pacienty klíčový plynulý přechod z nemocnice do domácího prostředí a digitalizace, sdílená zdravotní dokumentace (přehled o medikaci i jasné léčebné postupy). SESTŘIČKA.CZ proto dlouhodobě investuje do IT řešení a snižování administrativy prostřednictvím své platformy e-Sestřička.
Lucie Alblová: „Kvalitní domácí péče stojí na odbornosti zdravotních sester, jejich profesionálním vedení a podpoře moderních technologií. A domácí péče není doplňkem systému, ale jeho budoucností. Je efektivní, ekonomická a lidská. Věříme, že bude systematicky podporována a zásadně tak změní podobu zdravotnictví směrem k tomu, co řada pacientů potřebuje – kvalitní péči přímo doma.“





