Hlavní obsah

Školáci se na workshopech Aignos učí využívat AI jako kreativního pomocníka při tvorbě her

Foto: Aignos

Jak zapojit umělou inteligenci (AI) do kreativní tvorby? Neziskový spolek Aignos to učí žáky základních a středních škol po celém Česku. V nejnovějším kurzu experimentovali s využitím AI nástrojů při tvorbě jednoduchých her.

Článek

Neziskový spolek Aignos uspořádal v prvním pololetí školního roku sérii kreativních kurzů Tvoříme s umělou inteligencí, zaměřených na tvorbu jednoduchých her s využitím nástrojů umělé inteligence (AI). Projektové dny proběhly na ZŠ a SŠ napříč Českem a zúčastnilo se jich na 150 školáků ve věku 13–19 let. Aignos tímto projektem navázal na více než 160 kreativních workshopů o AI, které na školách uspořádal v minulém školním roce.

„Formát her jsme zvolili jako ideální prostor pro rozvoj kreativního využití technologií,“ vysvětluje Martin Richter, spoluzakladatel spolku Aignos. „Tvorba byť i jednoduchých her má spoustu fází, během nichž si žáci můžou zkoušet práci s různými nástroji AI a procvičovat různé kompetence. Mimo jiné se učí využívat AI jako inspirativního pomocníka, který jejich kreativitu podporuje, ale neomezuje.“

Každý z deseti kurzů se skládal ze dvou pětihodinových projektových dnů. Pod vedením zkušených lektorů účastníci nejprve experimentovali s AI generátory textů, obrázků či hudby (např. ChatGPT, Canva, Suno) a zjišťovali, jak různorodě jim tyto nástroje mohou pomáhat při tvorbě – a kdy naopak není užitečné nebo žádoucí je využít.

Následně ve skupinách vytvářeli vlastní hry – od karetních přes deskové až po digitální projekty. Mezi nejzajímavější výtvory patřily například hry zaměřené na poznávání kulturních památek regionu nebo vesmírná vědomostní hra propojující zábavu s učením o vesmíru. Někteří studenti se s asistencí AI pustili i do programování vlastních digitálních her, další skupiny využívaly AI k tvorbě vizuálů, podkresové hudby nebo interaktivních rozhovorů s postavami.

„Originalita a různorodost vytvořených her nás mile překvapila,“ říká Ondřej Hrách, druhý ze spoluzakladatelů spolku Aignos. „Žáci většinou nepřejímali slepě návrhy AI, ale aktivně je přetvářeli podle vlastních představ a možností. Což je přesně ten typ kritického přístupu k tvůrčí spolupráci s technologiemi, který chceme podporovat.“

Projekt Tvoříme s AI proběhl díky podpoře Ministerstva kultury (Podpora projektů kreativního učení III) na školách v Opavě, Jičíně, Zlíně, Plzni nebo Jaroměři. Cílem bylo podporovat kreativitu v kontextu nástrojů AI, ale také inspirovat zapojené pedagogy k novým metodám kreativního učení.

„Kurzy se netýkaly pouze tvorby her – šlo nám především o podporu tvůrčího myšlení a objevování nových možností tvorby v době rychle se vyvíjejících technologií,“ popisuje koordinátorka projektu a lektorka Anna Štádlerová. „Rozhodně netvrdíme, že by najednou měli všichni začít tvořit s AI! Ale je prostě potřeba mít aspoň základní osobní zkušenost, abychom byli lépe připraveni na změny, které s sebou AI přináší právě i v kontextu tvůrčích činností,“ uzavírá.

O spolku Aignos:

Neziskový spolek Aignos od roku 2021 uspořádal již přes 300 různorodých vzdělávacích aktivit na téma umělé inteligence, nejčastěji formou workshopů pro školy, firmy i veřejnost. Jsme také hrdými finalisty cen Gratias tibi 2023 a dvojnásobnými finalisty AI Awards. Více na www.aignos.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám