Hlavní obsah
Práce a vzdělání

AI na podporu podnikavosti školáků: dvě mouchy jednou ranou?

Foto: Aignos

Ondřej Hrách během lektorování workshopu Aignos o umělé inteligenci.

České školy potřebují více podporovat kreativně-podnikavé dovednosti žáků a zároveň se efektivně vypořádat s nástupem umělé inteligence (AI). Mohou řešení těchto problémů jít ruku v ruce?

Článek

V červnu byly zveřejněny výsledky mezinárodního testu PISA pro oblast kreativního myšlení a čeští školáci v něm nedopadli zrovna nejlépe. Oproti dalším zemím OECD si příliš nevěří v kreativitě a chybí jim zvídavost, navíc ani vyučující kreativitu ve výuce údajně moc nepodporují. Přitom právě tyhle dovednosti jsou zásadní pro hledání originálních řešení problémů – s přímým přesahem do podnikavosti i každodenního života.

Jiným a zdánlivě nesouvisejícím tématem, které by české školy měly urychleně řešit, je umělá inteligence a její uvážlivé zapojování do výuky. V Česku zatím vznikl jediný větší průzkum o AI mezi učiteli, a to přibližně před rokem – což je v kontextu AI pravěk, nicméně tehdy 83 % pedagogů souhlasilo s tím, že AI jejich práci promění, ale na využití AI ve výuce se cítilo připraveno pouze 24 % z nich.

Ač to může znít paradoxně, podpora kreativně-podnikavých dovedností a zavádění AI do výuky mohou ve skutečnosti jít ruku v ruce, což pro mnohdy přetížené pedagogy může být vítaným zabitím dvou much jednou ranou.

Nabízí se totiž spousta scénářů, jak generativní AI využívat pro podporu kreativního řešení problémů či jako personalizovanou asistenci. A podle experimentu českých a slovenských vědců může AI dokonce přímo pomáhat lidem v kreativitě. Nic z toho přitom nemusí znamenat „lenivění mozků“ – pokud to vyučující vezme za správný konec.

S neziskovým spolkem Aignos jsme jen za poslední rok uskutečnili téměř 200 vzdělávacích aktivit o AI pro žáky a učitele na ZŠ a SŠ po celém Česku. Většina z workshopů (projekty Tvoříme s AI, RobopisDigiUm) proběhla díky podpoře Ministerstva kultury a zaměřovala se na to, jak lze ve škole s AI pracovat tak, aby lidskou tvořivost neomezovala, ale naopak posilovala.

Naše zkušenosti jasně ukazují, že tvůrčí spolupráce s AI nemusí být žádným dystopickým scénářem, a využití AI naopak může přinášet žákům i učitelům řadu benefitů a třeba i snižovat bariéry pro začátek podnikavých aktivit.

To vše za předpokladu, že spolu s praktickými cvičeními pěstujeme také obecnou AI gramotnost a kritický přístup, varujeme před přílišným spoléháním na AI a upozorňujeme na faktické a kulturně-společenské biasy (zkreslení), které systémy strojového učení běžně reprodukují.

Generátory v akci

  • Co vlastně myslíme nástroji generativní AI? Jedná se o aplikace využívající strojové učení k vytváření originálního obsahu v různých modalitách – např. generátory textu (jako ChatGPT či Claude), obrazu (Midjourney či DALL-E), audia (ElevenLabs či Suno) nebo videa (Gen-3 Alpha či Sora). Je důležité mít na paměti, že generátory nekopírují z předpřipravené databáze, nýbrž tvoří nový obsah.

Jak tedy nástroje generativní AI mohou podporovat podnikavost mezi školáky? Minimálně ve třech rovinách:

Snazší vtažení do tématu – díky flexibilním a interaktivním aktivitám. Příklad: žáci konverzují s AI-simulovanou personou náhodného člověka a snaží se správně směrovanými dotazy zjistit, jaká služba by mu nejvíce usnadnila život.

Větší motivovanost – díky usnadnění komplexních úloh (žák má rychle „nějaký základ“, od něhož se může odpíchnout). Příklad: žáci si pro svoji fiktivní firmu vygenerují název, logo, znělku, animaci nebo třeba návrh marketingové strategie – vše berou primárně jako inspiraci a zdroj pro další úpravy.

Vyšší robustnost vytvářených projektů – díky personalizované zpětné vazbě od AI (a ideálně též od pedagoga, jelikož i jemu může AI ušetřit část kapacity). Příklad: žáci vloží do generátoru textu koncept své fiktivní firmy a žádají o feedback či detekování slabých stránek a podceněných rizik.

Přínosy mohou být i subtilnější: kupříkladu už samotné formulování promptu (dotazu) pro AI výrazně pomáhá utřídit si myšlenky, stanovit si jasnější vizi a trénovat vyjadřovací schopnosti. Chcete-li totiž z generátoru dostat něco opravdu užitečného, musíte mu poskytnout dost podrobný a srozumitelný popis kontextu a instrukcí.

Různorodé scénáře využití generativní AI pro kreativní učení jsme s Aignosem přetavili v příručku Inspiralog – leckteré z aktivit se dají snadno upravit specificky pro téma podnikavosti. Při jejich zavádění do praxe však nezapomínejme, že AI není sama o sobě řešením a že nahodilá práce s AI generátory nás nikam neposune. Jsou to aktuálně pouze nástroje, jejichž užitečnost závisí na tom, jak gramotně a zodpovědně s nimi pracujeme. Vždyť není nic snazšího, než si nechat za 30 vteřin vygenerovat koncept firmy – která by ale v reálném světě mohla vzniknout jen těžko…

Napsal Ondřej Hrách, spoluzakladatel a lektor vzdělávacího projektu Aignos, v červenci 2024

---

Podívejte se, jaké workshopy pro žáky a školení pro učitele o umělé inteligenci jsme s Aignosem přichystali na tento školní rok!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám