Hlavní obsah

Podzim pod palcem marketingu aneb Proč milujeme dýňové latte a cozy content

Foto: Pixabay

Dali byste si dýňové latté?

Podzim vládne Instagramu: dýňové latte, svíčky, deky a nekonečné „cozy“ fotky. Ale co když je to všechno jen dobře namíchaný marketing a my jsme v tom jen figurky z reklamy? Pojďme to rozlousknout!

Článek

Jak jsme se naučili mít rádi podzim – a je to jen marketing?

Je září. Listí se začne barvit, v kavárnách se objeví pumpkin spice latte, všichni si fotí svíčky a na Instagramu se spustí tsunami fotek s popisem: „Milujem podzim 🍁🍂🧡“. Ale kdy přesně jsme se rozhodli, že podzim je ta nejkrásnější část roku? A opravdu ho máme rádi – nebo se jen držíme trendu?

Podzim dřív znamenal konec prázdnin. Teď je to lifestyle.

V dětství jsme měli s podzimem jasně spojené emoce: konec volnosti, návrat do školy, první bacily a mokré boty. Po dvou měsících léta, táboráků a zmrzliny jsme se viděli s kamarády a vlastně jsme se i docela těšili na ten řád po období naprosté volnosti.

Ale v minulých letech se to pomalu začalo měnit.

Začalo to nenápadně. Hygge z Dánska, Pinterest plný dek a hřejivých barev, první vlny „cozy contentu“. Pak přišlo pumpkin spice latte – podzimní symbol. A najednou jsou z října druhé Vánoce. Jen místo stromečku zdobíme polštáře a místo koled sdílíme „15 podzimních věcí, které musíte udělat, než přijde listopadová deprese“.

V čem je ten podzim vlastně tak sexy?

  • Světlo: Změkne, zežloutne, všechno vypadá jako ve filmu od Sofie Coppoly.
  • Oblečení: Vrstvy, svetry, šály, kabáty – ideální období pro módu, do které se pohodlně zachumláme, a nemusíme si holit nohy.
  • Nápoje: Káva chutná líp, když venku mrholí. Tohle je vědecký fakt (nebo by měl být).
  • Výmluva být doma: Můžeš zrušit plán a napsat „je hnusně“ – a nikdo se neurazí.

Anebo jsme si to všechno jen krásně nainstalovali do hlavy?

Marketing je mocný čaroděj. A podzim se stal jeho oblíbeným hřištěm.

Pumpkin spice latte

Je to… dýňový sirup, mléko a špetka koření. A přesto má vlastní merch, roční období a status „I'm that girl“.

Podzimní svíčky

Pojmenované jako „Vůně teplého kabátu tvého ex“ nebo „Západ slunce v listopadu“. Hoří jako každá jiná, ale za 399 Kč.

Deky a hygge

Kdo nemá deku přesně v odstínu skořice s podzimními kvítky s lištičkami a v ruce hrnek s nápisem „cozy vibes only“, jako by nebyl.

Ale… možná je to takhle naprosto v pořádku.

I kdyby to byl marketing, není to ten nejhorší. V uspěchaném světě nám podzim dává povolení zvolnit. Zalezeme do peřin, uvaříme si čaj, koukáme na filmy, pečeme (někdy i z dýně, ano) a říkáme si, že je v pohodě být chvíli offline.

A možná právě v tom je kouzlo podzimu – že nás učí být v klidu, i když venku všechno pomalu usíná.

Ano, podzim je částečně marketingová operace. Ale to neznamená, že si ho nemůžeme užít.

Tak si klidně udělejme ten dýňový koláč a zapalme svíčku, co voní jako „lesní nostalgia“nebo ,,warm cashmere“. A jestli chceš, sdílej fotku s knihou a hrnkem čaje. Protože proč ne?

A kdyby tě to přestalo bavit?

Za chvíli začne vánoční sezóna. A tam to marketing teprve rozjede!

Jsi #TeamPodzim – nebo radši léto, zimu, jaro? Dej mi vědět v komentáři!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz