Článek
Jak jsme se naučili mít rádi podzim – a je to jen marketing?
Je září. Listí se začne barvit, v kavárnách se objeví pumpkin spice latte, všichni si fotí svíčky a na Instagramu se spustí tsunami fotek s popisem: „Milujem podzim 🍁🍂🧡“. Ale kdy přesně jsme se rozhodli, že podzim je ta nejkrásnější část roku? A opravdu ho máme rádi – nebo se jen držíme trendu?
Podzim dřív znamenal konec prázdnin. Teď je to lifestyle.
V dětství jsme měli s podzimem jasně spojené emoce: konec volnosti, návrat do školy, první bacily a mokré boty. Po dvou měsících léta, táboráků a zmrzliny jsme se viděli s kamarády a vlastně jsme se i docela těšili na ten řád po období naprosté volnosti.
Ale v minulých letech se to pomalu začalo měnit.
Začalo to nenápadně. Hygge z Dánska, Pinterest plný dek a hřejivých barev, první vlny „cozy contentu“. Pak přišlo pumpkin spice latte – podzimní symbol. A najednou jsou z října druhé Vánoce. Jen místo stromečku zdobíme polštáře a místo koled sdílíme „15 podzimních věcí, které musíte udělat, než přijde listopadová deprese“.
V čem je ten podzim vlastně tak sexy?
- Světlo: Změkne, zežloutne, všechno vypadá jako ve filmu od Sofie Coppoly.
- Oblečení: Vrstvy, svetry, šály, kabáty – ideální období pro módu, do které se pohodlně zachumláme, a nemusíme si holit nohy.
- Nápoje: Káva chutná líp, když venku mrholí. Tohle je vědecký fakt (nebo by měl být).
- Výmluva být doma: Můžeš zrušit plán a napsat „je hnusně“ – a nikdo se neurazí.
Anebo jsme si to všechno jen krásně nainstalovali do hlavy?
Marketing je mocný čaroděj. A podzim se stal jeho oblíbeným hřištěm.
Pumpkin spice latte
Je to… dýňový sirup, mléko a špetka koření. A přesto má vlastní merch, roční období a status „I'm that girl“.
Podzimní svíčky
Pojmenované jako „Vůně teplého kabátu tvého ex“ nebo „Západ slunce v listopadu“. Hoří jako každá jiná, ale za 399 Kč.
Deky a hygge
Kdo nemá deku přesně v odstínu skořice s podzimními kvítky s lištičkami a v ruce hrnek s nápisem „cozy vibes only“, jako by nebyl.
Ale… možná je to takhle naprosto v pořádku.
I kdyby to byl marketing, není to ten nejhorší. V uspěchaném světě nám podzim dává povolení zvolnit. Zalezeme do peřin, uvaříme si čaj, koukáme na filmy, pečeme (někdy i z dýně, ano) a říkáme si, že je v pohodě být chvíli offline.
A možná právě v tom je kouzlo podzimu – že nás učí být v klidu, i když venku všechno pomalu usíná.
Ano, podzim je částečně marketingová operace. Ale to neznamená, že si ho nemůžeme užít.
Tak si klidně udělejme ten dýňový koláč a zapalme svíčku, co voní jako „lesní nostalgia“nebo ,,warm cashmere“. A jestli chceš, sdílej fotku s knihou a hrnkem čaje. Protože proč ne?
A kdyby tě to přestalo bavit?
Za chvíli začne vánoční sezóna. A tam to marketing teprve rozjede!
Jsi #TeamPodzim – nebo radši léto, zimu, jaro? Dej mi vědět v komentáři!