Hlavní obsah
Psychologie

Depka je deprese!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay

Bagatelizování mírnějších forem deprese se mi nelíbí.

Článek

Někdy mám pocit, že žiju ve světě, kde platí heslo, „Buď všechno nebo nic!“. Buď máš vysokou horečku, a nebo si úplně zdravý. Buď skoro umíráš, nebo ti nic není. Buď ležíš celé dny bez hnutí a máš depresi, anebo žádnou depresi nemáš. Depka není deprese. Fakt?

Nejsem lékař, ale přesto mám právo občas nesouhlasit s tím, co nám servíruje medicína. A říci svůj názor.

Ráda bych popsala mé vlastní zkušenosti s různými špatnými náladami:

Úzkost

Úzkost má k depresi hodně blízko, ale je to strach. Strach, u mě spojený se svíravým pocitem v břiše.

Deprese

Deprese je stav, kdy vidíte svět černě. Není vám psychicky dobře. Nevidíte naději do budoucna. Máte problém vykonávat jakoukoliv činnost. Cítíte ztuhlost v těle. Může to být stav, který trvá jenom přechodně. Třeba dvě hodiny. Depka, deprese, je jedno, jak jí nazvete. A možná si vás najde každý den. Anebo obden. Aby vám znepříjemnila život. Spolu s lidmi, kteří budou tvrdit, že toto přeci žádná deprese není.

Deprese, stejně jako úzkost, bývá často spojena se svíravým pocitem buď na břiše,nebo na hrudi. Část lidí u deprese svíravý pocit nemá.

Jsou různé špatné nálady, které bych já sama depkou či depresí nikdy nenazvala.

Například tyto:

Vztek a hněv

Rozhodně nejsem žádný cholerik, ale i tak mívám vyjímečně záchvaty hněvu. Obvykle tehdy, když musím pracovat, ale nechce se mi, a cítím se unavená. Pak mám někdy špatnou náladu, a v duchu se vztekám. Vztek ale nenazývám depresí.

Nuda

Je třeba pátek večer, mám spoustu energie a chtěla bych jít tančit. Nemám ale s kým a zůstávám doma. Jsem z toho rozladěná, začnu se nudit. Nejsem tam, kde bych chtěla být. Tento stav ale nenazývám depresí.

Frustrace a bezmoc

V práci třeba něco nefunguje. Chci na to upozornit a dosáhnout změny. Jdu za šéfem. Šéf to ale nepovažuje za důležité a smete to ze stolu. Cítím frustraci. A chvilkama bezmoc, protože nemůžu nic udělat. Tyto své pocity ale nenazývám depresí.

Tyto stavy jsem popsala z toho důvodu, že odborníci bývají někdy přesvědčeni, že si lidé domnělou depresi zaměňují s něčím jiným, co deprese není.

Další věc, se kterou mívám problémy je tvrzení, že deprese je většinou spojená s nechutenstvím. Pokud vím, tam medicína tvrdí, že depresi mají mnohem častěji obézní lidé. Obézní lidé ale až na výjimky trpí nadměrnou chutí k jídlu. A dost pochybuji o tom, že u nich deprese vyvolává nechutenství. To by pak zase rychle hubli.

Nikdy jsem netvrdila, že mívám těžkou, nebo středně těžkou depresi.

To ale neznamená, že když není těžká, že není vůbec.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz