Článek
Spousta lidí veřejně polemizuje nad úspěchem McDonaldu. Aniž by si všimli jedné celkem zásadní věci. V čem je tato společnost obzvlášť dobrá, je jejich schopnost uspokojit co největší počet lidí, mít pokud možno co největší záběr.
Už dávno jsem si všimla jedné věci. V McDonaldu si kupuju pořád dokola to samé. Z celé jejich nabídky mi většinou vyhovují tak dva hamburgery. A vůbec mi to vlastně nevadí, jím to, co mi chutná a to je pro mně hlavní. Pravidelní návštěvníci této restaurace to mívají většinou taky tak. Objednávají furt to samé, jen s malými obměnami. A málokdy si na to stěžují. McDonald totiž umí udělat široký záběr tak, aby si lidé s různými chuťovými preferencemi našli něco, co jim bude velmi chutnat. To ovšem znamená, že většina jídel z nabídky vás nebude lákat a nikdy si je neobjednáte. Což může být pro podnik výhoda, protože příliš velký výběr může zákazníka znejistit tak, že nakonec neobjedná nic, anebo objednává dlouho. Pamatuji si, že jsem jednou malému chlapci, co si pokaždé objednával ten nejobyčejnější hamburger chtěla udělat radost, a tak jsem mu koupila podstatně dražší hamburger. K mé nelibosti mu vůbec nechutnal a musela jsem ho sníst sama. Ten, co obvykle jedl, mně osobně připadal nepoživatelný. S hnusnou okurkou vprostřed. A například ze všech omáček, které nabízejí, mi chutná jenom jedna. Ta je ovšem skvělá.
Další věc, na kterou McDonald’s dbá, je dobrá pověst. Ví moc dobře, že je v čele jiných fast foodů obviňován z nárůstu obezity. Takže i tady se snaží pozitivně ovlivnit společenské mínění a před lety zavedl různé saláty. Tento krok podle mě nemohl přinést větší tržby. Neumím si představit, že by někdo šel do McDonaldu kvůli salátu, navíc ne moc dobrému, ale jejich reklama chtěla sdělit světu, že usilují o zdraví a štíhlou linii svých konzumentů. Před pár lety zase zavedli vegetariánské burgery. Chuťově se jim moc nepovedly, ale snaha získat si zejména mladé lidi, je vidět. A nikdo je nemůže obviňovat z toho, že nemají v nabídce nic „zdravého“, ať už si pod tím představuje kdokoliv cokoliv.
Získat si oblibu u dětí je rovněž stěžejní, a proto je tady už dlouho Happy meal. Ten se jim finančně asi moc nevyplatí, nicméně děti přitáhnou do McDonaldu své rodiče, a ti už se o tržbu postarají. Navíc je odbyt u dalších a dalších generací zajištěn.
Slyšela jsem rozhovory s našimi slavnými kuchaři, kde říkali, proč nenabízí ve svých restauracích to či ono. Odpovědí bylo, protože jim samotným to nechutná. A tady je kámen úrazu. Celosvětově by zřejmě nedokázali uspět.
Já mám třeba ráda hamburger, ve kterém je rajče. Spousta lidí rajče v burgeru ráda nemá. Kdyby nějaký šéf v McDonaldu usoudil, že rajče kazí hamburger, protože jemu ani jeho kamarádům nechutná, a zakázal by ho tam, už bych možná do McDonaldu nechodila. Takovou hloupost ale oni neudělají. A i proto jsou prostě nejlepší.