Hlavní obsah
Finance

Asistenční služby cestou na dovolenou? Luxus nečekejte

Foto: Freepik

Daří se očekávání řidičů naplnit, nebo na papíře vypadají služby lépe než poté ve skutečnosti na silnici?

Článek

Abych rovnou uvedl věci na pravou míru, asistenční služby do zahraničí rozhodně potřebujete. Vyrazit bez nich je hazard, který by se Vám mohl pořádně prodražit. Je však potřeba nemít přehnaná očekávání, obzvlášť pokud varianta, kterou máte, stála pár korun, nebo byla zdarma třeba k povinnému ručení.

Auto asistence jako pohotovost u lékaře

Pojďme si nejdříve říct, k čemu primárně slouží tzv. auto asistence. Pomoc asistenční služby lze asi nejlépe přirovnat k pohotovosti u lékaře.

Měla by se pokusit vyřešit akutní problém, pomoct diagnostikovat rozsah poškození nebo závady a případně umožnit další fungování po nezbytně nutnou dobu. Podobně jako na pohotovosti ale nemůžete očekávat zázraky. Například že Vás lékař přijme hned. Stejně i u asistencí pro motoristy se může stát, že na poskytnutí silniční služby, servisu nebo náhradního vozidla budete muset nějakou dobu čekat. U lékaře může být před Vámi několik pacientů, v tomto případě se může sejít více nehod a kapacita servisů není nafukovací. Na urgentním příjmu Vás ošetří, provedou nezbytné úkony a pošlou k Vašemu lékaři. Stejně tak po nezbytné opravě provedené v rámci asistenčního zásahu mohou ještě následovat opravy ve Vašem servisu, ale již na Vaše náklady.

I asistenční společnosti šetří náklady

Asistenčky i pojišťovny jsou společnosti fungující za účelem dosahování zisku. Potřebují mít tedy vyšší příjmy než výdaje. Výdajem je zajištění odtahu Vašeho vozidla, zajištění opravy, zapůjčení náhradního vozidla nebo zajištění ubytování pro posádku. Čím delší vzdálenost bude nutné Vaše vozidlo odtáhnout, tím dražší celý zásah bude.

Musíte tedy očekávat, že operátor asistenční linky bude navrhovat taková řešení, která jsou pro asistenční službu ekonomicky výhodnější. Nabídku odtahu vozidla zpět do ČR z místa vzdáleného několik tisíc kilometrů tedy rozhodně nečekejte, pokud jde Vaše vozidlo opravit i v nejbližším servisu.

Servis navíc nemusí vypadat úplně dle Vašich představ a oprava nemusí být tak precizní, jako by ji provedl značkový servis v ČR. Oprava má primárně směřovat k zprovoznění vozidla pro pokračování v cestě, návratu zpět domů, případně k cestě do Vašeho servisu, kde bude kompletně dokončena.

Vše výše uvedené však neznamená, že by oprava neměla být provedena správně a ideálně by měla vyřešit problém trvale. Pokud servis v zahraničí vymění u Vašeho vozidla díl neodborně, zvolí špatný náhradní díl, nebo tím zhorší stav Vašeho vozidla, je na místě takový zásah u asistenční služby nebo pojišťovny reklamovat.

Náhradní vozidlo? Nejdříve za pár dní

Očekáváte, že po poruše dostanete ihned náhradní vozidlo pro pokračování v cestě? Bohužel. Vaše vozidlo musí být nejprve neopravitelné minimálně do 24 hodin, ale dle některých podmínek až do 5 dní. Do té doby se náhradního vozidla nedočkáte. To Vám totiž musí přivézt až z ČR, což není levná záležitost, a také to může další den nebo dva trvat.

Čekání na odtah

I při čekání na odtah může nastat nepříjemné překvapení. Ačkoliv má většina asistenčních služeb síť spolupracujících odtahovek a servisů, tak ne ve všech státech lze zaručit okamžitý příjezd, jako by tomu bylo v České republice. V rámci ČR, kde je vše blízko a servis najdete na každých pár kilometrech, je odtah záležitostí hodiny. V zahraničí, kdy většina lidí navíc jezdí k moři přes noc, si můžete počkat i šest hodin.

Nefunguje bezchybně, ale pomáhá z nejhoršího

Co Vám rozhodně přijde vhod, je nepřetržitý dispečink 24/7, kdy je Vám k dispozici operátor, který si vyslechne Váš problém, ověří nárok na poskytnutí asistence, informuje Vás o možnostech, které z vašeho rozsahu vyplývají, a koordinuje s Vámi další postup. Ano, často máte na výběr i více variant řešení, ze kterých si můžete zvolit to pro Vás nejvhodnější. Můžete se například rozhodnout, jestli budete požadovat ubytování posádky nebo zapůjčení vozidla, případně zamíříte zpět domů jiným dopravním prostředkem a budete požadovat proplacení nákladů na vlak nebo autobus. Většinou však nelze vše najednou.

Závěrem několik doporučení

  • Schovávejte si doklady pro případné pozdější reklamace. I přesto, že Vám asistenční služba během řešení problému dostatečně nepomohla, neznamená to, že je vše ztracené. Můžete podat reklamaci na poskytnuté služby a v případě, že se pochybení potvrdí, může asistenční služba náklady zpětně proplatit.
  • V případě reklamace si nevymýšlejte. Asistenční linky jsou nahrávané. Pokud budete tvrdit, že Vám operátor asistenční služby nepomohl nebo špatně poradil a není to pravda, asistenční společnost nebo pojišťovna to záznamem hovoru snadno prokáže.
  • To samé však platí i obráceně. Pokud jste přesvědčen, že Vám operátor neřekl pravdu nebo neposkytl služby, na které máte nárok, odkažte se na náslech hovoru.
  • Vždy volejte svou asistenční službu. Pokud to neuděláte, bude to zásadní argument, proč Vám náklady zpětně neproplatit.

Dočkáme se někdy opravdu luxusních auto asistencí a byli byste za ně ochotní zaplatit?

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz