Hlavní obsah
Lidé a společnost

Narcis je predátor, který mě zničil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: fizkes/Shutterstock

Jak identifikovat, že se jedná o narcise? Není to jen nafoukaný, do sebe zahleděný člověk, je to opravdu porucha osobnosti. Diagnóza, která ničí lidské životy.

Článek

První fáze – obrovské dávky lásky

Tito lidé jsou mistři přetvářky a na začátku se to nedá odhalit, i když už třeba zkušenost s narcistickým partnerem máte. Na začátku jsou to charismatičtí muži, kteří vám poskytují obrovské množství pozornosti a lásky, a získávají si tak důvěru. Na tom narcisovi záleží nejvíc, aby si vás omotal kolem prstu. Manipulaci narcis používá, aby dosáhl svých cílů. Do určité míry, to děláme všichni, ale u zdravých lidí to má své hranice.

Druhá fáze – ponižování

„Je to jako žába, kterou dáte do vody, ta se pomalu zahřívá, ani si nevšimnete, že se vaří. To vše ve jménu lásky,“ říká v rozhovoru Zuzka Zacharová. Najednou ztratíte svoji osobnost a paralýza člověku brání v tom, hledat záchranu. Žena si myslí, že je příčinou problémů ve vztahu a má zdevastované sebevědomí.

Obětí narcise může být kdokoliv, nejen submisivní typy, ale i ženy zvané Xeny. Silné bojovnice, které podlehnou počátečnímu kouzlu a plíživě se dostanou do role oběti. V druhé fázi začne neoprávněné kritizování, konflikty, kdy narcis naskakuje do pozice oběti a žena ho pak lituje. To se točí pořád dokola, ale zůstává jen jeden výsledek, za vše můžete vy (podle narcise). Podle něj jste emočně nestabilní (a po letech teroru opravdu žena zničená je), což rád využije u soudu a často dostane děti do své péče. Podle okolí bude on působit více kompetentně než někdo, kdo je uzlíček nervů. Policie i soud podléhá jeho šarmu a žena nemá šanci. Takový muž za sebou zanechá spálenou zemi a je mu to jedno, protože nemá žádnou empatii.

Prvním krokem je uvědomit si, že partner je narcis, na internetu je řada testů, třeba na webu Bezpečná vina.cz. Jinak může to platit i obráceně a muž může mít narcistickou partnerku.

Čeho si všímat?

Narcisové používají techniky, kdy překrucují realitu (tzv. gaslighting) a oběti tomu postupně věří. Lžou a skrývají věci. První, co vám bude signalizovat, že něco není v pořádku, není ani racionální uvažování, jako hlavně intuice. Není vám ve vztahu dobře a jste emočně vyčerpaná. Když budete chtít odejít, narcis se vrátí do první fáze vztahu, kdy se obuje zpět do role šarmantního muže a minimálně zpočátku tomu věříme. Bude také plakat, litovat se, jako další nástroj predátorské manipulace. Když půjde hodně do tuhého, protože on vás opravdu potřebuje, aby měl koho ničit, tak začne vydírání. Třeba právě přes děti.

Jak uvádí Heroine, narcis nezná lítost, není schopný přijmout zodpovědnost za své jednání, nedokáže se upřímně omluvit. A pokud se už omluví, jde jen o taktiku, jak dosáhnout toho, co chce. Jsou mu lhostejné dopady jeho chování na jiné lidi. Pravidla jsou pro ty druhé a na něj neplatí. On přeci ví, co dělá. Cítí, že má právo dostat cokoliv a kdykoliv. Nechápe koncept reciprocity, tedy to, že pokud bere, měl by také dávat. Žije v iluzi, že je jedinečný, speciální, nejlepší. Nesnese pomyšlení, že je průměrný člověk.

Sama jsem si prošla vztahem i manželstvím s narcisem:

Zpočátku bylo vše zalité v růžových barvách. Dnes již můj exmanžel se ke mně zpočátku choval jako nikdo před ním. Konečně jsem měla pocit, že jsem viděna, slyšena, že jsem pro druhého středobodem vesmíru. Milostné dopisy, gesta hodná romantických filmů, vše vypadalo tak autenticky, že jsem si nepřipustila ani první výstražné vlajky. Ze šarmantního muže se postupně stával úplně někdo jiný. „Co je s tebou špatně? To se nad sebou nemůžeš zamyslet?“ byly jemnější formy manipulací a urážek, které postupně vystřídaly tvrdší. „Jsi blázen, tohle jsem nikdy neřekl. Zajdi si za psychiatrem, nejsi normální. Jsi nejhorší člověk, jakého jsem kdy potkal.“ To následováno nevěrami (vše moje chyba), urážkami a výhružkami, lež střídala lež a ke konci už i záchvaty agrese.

Když jsem se s ním chtěla rozejít, nastala litanie proseb, slz a slibů. Ve své naivitě jsem zůstávala v pekle dál, aniž bych uvědomila, kde jsem se to ocitla. Začala jsem chodit k terapeutoví, který se mě snažil navést a otevřít mi oči. Marně, jako emočně nenasycené dítě, které toho od mámy moc nedostalo, jsem chtěla znovu zažít ten opojný pocit, kdy o vás OPRAVDU někdo stojí. Jako na začátku vztahu. Chtěla jsem svoji drogu.

Nakonec to byl on, kdo odešel, a to v monetě, kdy zjistil, že jsem těhotná. Řekl mi: „Lidi jako ty by neměli mít děti, jdi na potrat, krávo“, a vrátil se k mamince. Nastaly roky soudních bojů o dítě. Sama jsem vychovávala dceru, platila právníky a lítala po soudech. Na jednu stranu možná šťastný konec, protože jsem se dostala z pekla ven, na straně druhé došlo k takovému poškození duše a traumatu, že se člověku těžko navazují jakékoliv vztahy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz