Článek
Město Brno a DPMB na sociálních sítích začínají volně a ležérně házet nápady ve stylu: „Co udělat z pavilonu Z muzeum brněnské MHD?“
Začínají nás připravovat na nejhorší?
Pár šotoušů (fanoušci MHD) možná šílí, ale co veřejnost. Ta by tímto korkem města přišla o největší pavilon na brněnském výstavišti. Jedná se o jednu z dominant města Brna, jež byla postavena v roce 1959 k prvnímu strojírenskému veletrhu, který se zde stále koná a dodnes je k němu pavilon Z využíván. Je to krásná ocelová hala postavená v bruselském stylu, která má obrovský objem a velkou užitnou plochu, dva nákladní výtahy s celkovou nosností 4000 Kg a potenciál pojmout masu lidí. To vše zanikne v případě, že se změní účel.
Proč dávám NE muzeu v pavilonu Z?
Po zkušenostech s Havířovským nádržím (památka postavená v bruselském stylu) mám dojem, že si úředníci a správní orgány tento styl zprotivili a rozhodli se jej za každou cenu zničit či dehonestovat. Začaly s tím České dráhy u nádraží a pokračuje město Brno u výstavní haly. Holt bruselský styl to dnes nemá lehké.
O tom, že je pavilon Z kulturní památkou, která potřebuje ochranu, není třeba pochybovat. Když se ze „Zetka“ udělá muzeum, tak se pavilon s užitnou plochou 24 000 m² dostane do červených čísel a Brněnské veletrhy začnou prodělávat. Cena vytápění, údržby ocelové konstrukce, pronájem, úklid a mnoho dalšího jsou částky statisícové. Z výstavní haly by se tak stala katedrála pro šotouše, do které by normální lidé moc nechodili, ale její provoz by platili na daních. Tento nápad tak není ziskový, ale je cestou do finančního pekla. To, že bude prostor chybět při mezinárodních veletrzích, je zanedbatelné. To se přece rozšoupne do okolních pavilonů. Hlavně aby měl DPMB garáž pro svoje mazly, že? Muzeum je jen další chladnou vraždou praktičnosti a využitelnosti.
Vnitřní uspořádání
Návrh na vnitřní realizaci a uspořádání na první pohled nevypadá zle. Jenže pak přijde oko kritika. Na první pohled vidím prázdný prostor, který i přes největší snahu není snadné zaplnit. Druhá věc, jež se vyjeví při instalaci, je nesmyslnost rvát na sílu obdélníkové předměty do kulaté budovy. To, co se hodí a skvěle funguje pro výstavní stánky, není automaticky dobré pro šaliny a autobusy. Třetí opakovaně zmiňovaná věc je plýtvání prostorem. Nachodíte kilometry než dojdete k dalšímu exponátu a tak pořád dokola. Na jednorázovou měsíční výstavu by to nebylo špatné, ale nastálo? Ne!
Můj návrh na řešení?
Proč se město nesnaží pro svůj podnik najít plochu, kam by mohlo svoje vozy přesunout a vystavovat je? Stavba nové a cílené budovy či využití stávajících se nabízí. Tramvaj nepotřebuje strop o výšce 46 metrů, jako je tomu v případě haly na výstavišti. Stačila by budova o výšce 10 až 15 metrů, která by byla průhledná skrze skleněné panely na čelní straně, nějaký ten nápis a… Moment! To už tady v Brně stojí. Něco jako nová hala v Pisárkách či Zetor Gallery, by se skvěle hodily pro budovu muzea MHD. Zároveň by jejich provoz finančně nestáhl podnik a město z kůže. Inspiraci na to, jak by to mohlo vypadat, máme a to jsme nemuseli ani do Prahy.
Budova i přes svůj moderní vzhled zapadá do klasické zástavby a skvěle ji doplňuje.
Běžte hlasovat!
Pokud bude město Brno dělat anketu nebo hlasování, tak Vás Brňáky, i když jsem o Vás nikdy moc hezky nemluvil, vyzývám, abyste šli k hlasování. Jedině tak můžeme zachránit pavilon Z před zkázou, kterou na něj město osnuje. Jak to dopadne? To nikdo neví. Vše ukáže čas. Jedná se zatím o návrh, který nemusí být realizován, ale to se o mnohých jiných a špatných projektech tradovalo taky. Že, AZ Towere?
Pokud se Vám článek líbil, tak ho sdílejte na sociálních sítích. Pokud jsi student architektury, designu či urbanismu, tak musíš! Jinak Tě nemine kletba Arch Vadera. Těším se na Vás u dalších děsivých staveb a hrozných architektonických záměru současnosti. Nechť Vás síla provází!
------------------------------------------------
Zdroje:
Informace o změně užívání pavilonu Z (Facebook: DPMB)