Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nová barva a vizuál PID

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Dopravní podnik Praha (určeno pro média)

Ilustrační obrázek DPP (tramvaj na mostě)

Dopravní podnik Praha jsem si už jednou vzal na paškál. Řešil jsem Kotasovy hnusné a drahé tramvaje 15T, které dodnes przní Prahu. Myslel jsem, že je konec. Pak přišel Magistrát, DPP a PID na…

Článek

Vítám vás u příběhu, který není pohádkou ani komedií, ale drsným hororem pronikajícím do naší reality. A protože se vše opakuje v různých záměnách postav a objektů, jako zápletky u Stephena Kinga, bude vám možná dnešní téma povědomé.

Bylo nebylo…

Náš příběh se odehrává někdy v roce 2008, kdy soutěž na nové tramvaje pro Prahu vyhrává náš „devadesátkový“ Guru Jára České architektury: Patrik Kotas, s tramvají 15T. Tuto problematiku můžete znát z mého: YouTube videa. Více se k nim však vracet nemusíme a poskočíme o mnoho let dopředu. Ideálně do roku 2019.

Nový vzhled vozidel PID

V roce 2019 přichází Magistrát hlavního města Prahy se soutěží na nový jednotný vzhled a design všech vozidel v síti PID. Současná síť je značně nesourodá. Ať už kvůli externím dopravcům, kteří mají jiné malůvky než DPP nebo reklamám na vozech MHD, které jsou často ohyzdnější než akné. Co vůz, to originál. Jak by řekl klasik. Po téměř půl roce vyšel nový návrh s nápisem „pid,“ který je v červeno-stříbrném dekoru. Autorem je studio: Superlative Works. Práci tohoto studia můžete vidět například ve vizuálu Pražské restaurace: brambory. Novém vyzuálů informačních cedulí a systémů pro České dráhy či ČD Cargo, což je dceřiná společnost ČD zaměřená na nákladní dopravu.

Foto: Dopravní podnik Praha (se souhlasem autora)

Tramvaj 14T v novém nátěru PID

Práce tohoto studia se dá rozdělit na dobrou, kam se řadí: nový jednotný vzhled pro vozy České televizi, ČD nebo vizuál pro Václav Špála Gallery. A tu hodně špatnou, kam patří: Prague city Tourism (sylaby / brožury), Logo českého pavilonu pro EXPO 2010 v Šanghaji a plakáty na KVIFF. Proč Magistrát spolu s PID a DPP vybrali tento návrh a kde jsou k vidění další? No… Nejsou, protože to občané nemusí vědět. Když nejsou, tak nemůžeme porovnávat. Pracujme tak s tím, co je.

Co na to říkají autoři?

Zde najdete video, kde hovoří designeři nového nátěru a stylu loga PID. Je celkem zajímavé na poslech, ale nečekejte nějaké velké boom, které vysvětlí proč je toto správně a to jiné špatně.

Můj názor na nátěr…

Návrh pro PID je odporný a naprosto nerespektuje své okolí. Nový návrh byl velkou příležitostí, které se mohlo využít. Logo, které ponese PID, ponesou i dopravci celé této sítě vč. části flotily středočeského kraje a regionálních vlaků. Logo a barevné variace, však měly být vybrány jinak. Kombinace zvolených barev je snad tou nejčastěji používanou na světě, pokud se bavíme o dopravě. Obdobné barvy užívá dopravní podnik v Brně, Plzni, Londýně, Bratislavě či Vídni. Z vlakových dopravců je to pak např.: Deutsche Bahn a ÖBB. Originalita jako by se ztratila. Příležitost vyniknout s novým designem, který by reprezentoval hlavní město, byl surově zavražděn na minimálně 15 let.

Logo by mělo být dobře vidět, aby i turista jasně poznal, že nasedá do něčeho co spolu souvisí. Barvy a vzhled musí dobře ladit a být snadno zapamatovatelné. Nic z toho však nový návrh neřeší. Tři malá písmena na voze jsou snadno přehlédnutelná. A nátěr postrádá originalitu.

Kde jsou problémy?

Jedním je právě pan Kotas, který ze svého, čistě narcistního hlediska, odmítá nechat přetřít tramvaje 15T dle nového standardu. Prý by to poškodilo kvalitu jeho díla. No… Jak kvalitní jsou jeho tramvaje jsem snad jasně řekl pár let nazpět. Další je, že Pražané chtějí u tramvají T3 ponechat jejich klasický červenobílý nátěr. To je zrovna rozhodnutí, za které jsem neskonale rád. Tato barevná kombinace a styl, kterým je nátěr proveden k nim prostě neodmyslitelně patří a krásně zapadá do okolí hlavního města. Tím posledním důvodem jsou reklamy na vozech DPP. Ty přinášení peníze a jejich odstraněním z vozů o ně podnik přijde. Dohromady tady máme spoustu důvodů proč ne. Ale nechávat vozy chaoticky jinak barevné také není řešení.

Foto: Dopravní podnik Praha (se souhlasem autora)

Tramvaj 15T - autor: Ing. Patrik Kotas

A další…

Nejsem sám kdo tento názor zastává: Jako další mohu uvést kanál Metrobus, který před dvěma lety vydal toto video. V tom také, jako zástupci milovníků MHD, kritizují nový vzhled. Zároveň si můžete poslechnout tuto reportáž od ČT pro doplnění přehledu.

Foto: Dopravní podnik Praha (se souhlasem autora)

Autobus v novém nátěru PID

SOUČASNOST!

Když vozy budou ohavné přestaneme jimi jezdit? Ne! Dnes 15.5.2023 vidíme, že stále pražané jezdí MHD. A také vidíme to, že nápad od vyhlášení o uskutečnění, se stále na 100% nenaplil. Někdo mi před časem napsal, že nemám jen kritizovat, ale dát také jasný návrh co se situací dělat. Já to sice dělám, ale je hezké, že jej chcete slyšet.

Pokud se budu držet toho, že NIC nebude moct zůstat stejné a budu muset provést změnu úplně u všech vozů vč. metra bez výjimek, jako jsou vozy T3, tak mne napadá pouze toto…

T3 Coupé jako vzor pro Prahu?

Ano tramvaj, která je inspirativní v úpravě, která nekřičí. V čem je tak dobrá? Vzala si inspiraci a ctí minulost, ale zároveň se moderně posunula. Změnila bravu, ale rozložení nátěru zůstalo stejné jak jsou uživatelé od vidění zvyklí. Barva a materiály v interiéru se posunuly a změnili se sedačky, ale stále je poznat, že jsme v T3. Na stránkách T3 Coupé jsem našel tento úryvek a myslím si, že by to mělo být zadáním či minimálně inspirací pro zadání jakékoli předělávky něčeho starého, co se bude modernizovat. Ať už se bavíme o budově, mostu nebo dopravním prostředku.

Tramvaje T3 a Praha patří neodmyslitelně k sobě. I proto Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., ve spolupráci se studiem Anna Marešová designers vytvořil nový koncept výletní tramvaje, která navazuje na tradici legendárních vozů typu Tatra T3. Plně respektuje základní charakteristiky původního designu, ale citlivými a promyšlenými zásahy jej posouvá do kontextu současné doby. Otevřením zadní části vozu a využitím původních prvků v kombinaci s moderními technologiemi vznikl „old-timer“, který ukazuje, že i tradiční prostředky městské hromadné dopravy mohou nabídnout zcela nečekaný luxus.
Dopravní podnik Praha & Anna Mareš design studio

Nezapomeňte dole pod článkem hlasovat v anketě!

Foto: Dopravní podnik Praha (se souhlasem autora)

T3 Coupé

Je pravdou, že tato tmavě modrá, symbolizující barvu Vltavy, možná příliš nezapadá do toho, na co jsou pražané zvyklí. Ale design je originální, nerušící svoje okolí. Je to malý koráb brázdící Prahu. Ano! Je to radikální barevná změna, ale je velmi zdařilá. Dokážete si představit, že by takto byla natřena celá Pražská integrovaná doprava? Napište do komentářů…

Anketa

Co říkáte na nový nátěr Pražské integrované dopravy?
Líbí se mi současný stříbrno-červený návrh od studia: Superlative works.
40 %
Chci chaos, který zde byl, je a bude! Vybodněte se na jednotný styl.
0 %
Líbí se mi představa MHD natřené ve stylu T3 Coupé
53,3 %
Arch Wars!
6,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 15 čtenářů.

Dokumenty o vzniku T3 Coupé: VIDEOWEB.

---------------------------------------------------

Zdroje:

Oficiální stránka studia - Superlative works

Informace o PID: Webové stránky PID

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám