Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Jen 3 z 10 Čechů si vybaví udržitelnou firmu, pomoci ke změně může ESG žebříček

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Asociace společenské odpovědnosti

Udržitelnost firem je pro Čechy čím dál větší téma. Očekávají, že jim pomohou chovat se víc odpovědně i že bude zboží těchto firem zlevňovat.

Článek

Také požadují po chemických a automotive firmách, i podnicích ve stavebnictví, módě nebo tabákovém průmyslu navýšení investic do nápravy svých škod na životním prostředí i do vytvoření pozitivního dopadu na společnost. Mnoho firem už takové aktivity má, jen se o nich dozví pouze zlomek veřejnosti. I proto Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Forbes Česko již potřetí vyhlašuje ESG žebříček.

Poslední Ipsos ESG & Reputation Research potvrdil, že udržitelnost hraje v uvažování zákazníků stále zásadnější roli. To, aby se firmy zaměřily na zlepšení svého chování v ESG, je pro zákazníky skoro stejně důležité jako snaha o zajišťování kvalitních služeb a produktů. Udržitelnost jako taková by ale podle Čechů měla stát mezi základními hodnotami každé firmy. I přesto zákazníci v chování a nastavení firem v oblasti ESG stále vidí mezery. Že firmy nedělají dost si myslí polovina respondentů.

Aktivit je spousta, srozumitelné komunikace naopak pomálu

„Chyba může být mimo jiné v komunikaci. Odpovědné aktivity jsou sice stále častěji součástí prezentace firem navenek, i výzkum ale ukázal, že lidé si toho všímají jen v mimořádných situacích. Aktuálně si nějakou odpovědnou firmu vybaví 3 z 10 Čechů, což je škoda,“ komentuje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Asociace proto hledá společně s magazínem Forbes v rámci ESG žebříčku velké firmy a malé a střední podniky, které skutečně umí vlastní udržitelnost transparentně komunikovat a ukazovat, že je součástí jejich fungování.

„Vidíme, že přinášet příklady dobré praxe směrem k veřejnosti, nejen k odborníkům nebo vedení firem, je stále důležitější. Přestože umí lidé dobře posoudit, jak by se firmy měly chovat a čemu by se měly věnovat, terminologie ESG zůstává doménou odborníků. Musíme tedy ESG nahradit srozumitelnými a praktickými příklady. I k tomu ESG žebříček slouží,“ dodává Lucie Mádlová.

Přihlašování je zdarma, firmy pouze vyplní kromě přihlášky i stručný dotazník. „Na základě ESRS standardů jsme vytyčili set otázek, které nám dají průřezový obrázek o aktivitách jednotlivých firem a pomohou i hodnotitelům získat maximálně objektivní pohled na přihlášené společnosti. Pro společnosti je tak zapojení do žebříčku i vzdělávacím nástrojem, který jim pomůže pochopit, co prakticky ESG je,“ doplňuje Laura Mitroliosová, CEO CIRA Advisory a odborný garant metodiky hodnocení projektů.

Výsledkem letošního ročníku bude přehled nejlepších velkých a malých a středních firem, které jsou v ESG opravdu dobré. Přihlašování potrvá do 31. července na webu www.esgzebricek.cz, oceněné firmy budou v listopadu exkluzivně zveřejněny v časopise Forbes.

ESG žebříček navíc přinese unikátní pohled na udržitelné aktivity očima veřejnosti. Pro velké podniky umístěné v žebříčku totiž připravili pořadatelé ve spolupráci s agenturou Ipsos průzkum o vnímání jejich značky u veřejnosti co se udržitelnosti týká. Ten ukáže, do jaké míry si lidé všímají aktivit konkrétních velkých firem, jak je vnímají, co oceňují a kde jsou příležitosti pro komunikaci navenek.

Generálním partnerem ESG žebříčku je společnost VISA.

(Zdroj dat: Ipsos ESG & Reputation Research, 2023/2024)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz