Hlavní obsah
Knihy a literatura

Dějiny z pískovce část V./VI.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Napadlo mě – ne, nenapadlo, já to věděl – že mi chce něco sdělit, ale neudělá to a ani mi neodpoví.

Článek

Jenže co? Byl jsem prakticky bezmocný, pokud se raději bavil urážkami, a dokonce upřednostnil zdvořilostní konverzaci před problémem. Neměl bych to zmiňovat; nemělo by mi na tom ani záležet.

Což mě opět vracelo k tomu otravnému nutkání praštit ho.

Prosím pěkně – to o mně kolegové v práci i známí tvrdili, jak jsem mírný a hodný. Kdyby věděli!

A ten chlápek, co mě ani nezná, tam tak postává, posmívá se mi, provokuje mě a pozoruje, k čemu mě může dohnat.

Ne, to ne. Rozhodně se nepohnu o dva kroky dopředu a neoženu se pěstí proti jeho nosu. Vyprovokovat se nenechám, třebaže on ani netuší, že ve mně vyvolává násilnické sklony. Nebo možná jen nedbá, i když to ví.

Tak jsem si připomněl, že i kdybych dal průchod své agresi, neulevilo by se mi, a ani bych nezapomněl na to, že ta zloba není mířená na něj. Ne výhradně.

„Slyšel jsem o tom,“ hlesl jsem. Když se mi nedostalo odpovědi, naléhal jsem dál: „Byla to jedna z našich, že jo?“

„Našich? Nevím, o čem to mluvíte,“ tvrdil povýšeně.

„Nechejte toho,“ varoval jsem ho.

Muž ve stínu se vytáhl do své plné výšky a protáhl: „Jestli chcete už jen tohle –,“ a naznačil, že míří pryč, dokonce stačil nabrat rychlost.

„Slyšel jsem, jak se to stalo,“ zdůraznil jsem a poprvé se mi zatřásl hlas.

Muž zaváhal, rytmus kroku se rozbil; pomaloučku se otočil, vrátil se zpátky a podíval se na mě. Oči, které se před chvílí objevily tak tiše a nečekaně, si mě nyní mlčky prohlížely. Splynuly by s tmou, nebýt světla lamp. Jejich posměšná, blahosklonná přítomnost si mě měřila; byl to ještě posměch?

„Nebo si myslíte, že ze mě můžete dělat pitomce? Co provedla? Určitě ne o moc víc než já nebo vy.“

Pořád mlčel.

„Jak jsou blízko?“ trval jsem na odpovědi.

Jeden hlasitější nádech – to bylo všechno, co v projevu toho muže přebývalo; ploché sdělení znělo: „To si nepřejete vědět.“

Naši rozmluvu přerušil zvuk dávení se a plesknutí zvratek do kaluže. Trhl jsem sebou a ohlédl se k rohu budovy, o nějž se kdosi s lahví v ruce opíral. Kdy se bouře přehnala? Kdy ustalo mrholení? Rozpršelo se vůbec? Když jsem se pohledem vrátil k muži, ještě stále si mě prohlížel nehybně a klidně.

Musí to být vážné; obvykle muž podobné situace zlehčoval.

Napadlo mě – ne, nenapadlo, já to věděl – že mi chce něco sdělit, ale neudělá to a ani mi neodpoví. Prostě odejde. Jako vždycky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz