Článek
Jakmile začne být venku trošku více teplo, cyklisté se objeví doslova všude. Na silnicích, na stezkách, ale bohužel také na chodnících a místech, kde nemají absolutně co dělat. Ostatní musejí jen tiše trpět jejich vrtochy. Nejhorší je, že často tyto neduhy přenášejí i na své ratolesti, o tom jsme koneckonců psali v článku Opravdu tohle učíte své děti.
Cyklista na chodník nepatří
Velký problém obecně je ten, že cyklisté velmi často jezdí po chodníku. Zde ale nemají vůbec co dělat. Chodník je pro chodce, nikoli pro cyklisty. Na chodníku se pohybují chodci se sníženou pohyblivostí nebo třeba děti. Opravdu máte vy cyklisté zapotřebí jezdit po chodníku a ohrožovat třeba maminky s dětmi? Jaká je motivace cyklistů, aby takto závažným způsobem ohrožovali chodce na chodníku, kteří si poklidně kráčejí, zatímco kolem nich bezohledně projede cyklista, div neřve, že chodník je přece jeho. Ne, opravdu není. Z chodníků alou pryč!
Zákaz vjezdu do jednosměrné ulice platí pro všechny
Jednosměrná ulice je jednosměrná ulice. Zákaz vjezdu platí pro všechny - pro řidiče i cyklisty. Nedělejte si ze zákona holubník. Řidiči jedoucí v jednosměrné ulici jsou na vás po právu naštvaní. Přesto existuje výjimka, kdy do zákazu vjezdu do jednosměrné ulice můžete vjet. Musí tomu ale předcházet značení.

Pokud je jednosměrná ulice takto označená, cyklisté mohou oběma směry. Pokud ale značky E12a nebo E12b chybí, musí také cyklisté respektovat zákaz vjezdu do jednosměrné ulice. Značení má své opodstatnění, tak jej dodržujte.
Přechod pro chodce patří chodcům
Dalším neduhem spousty cyklistů je přejíždění přechodu pro chodce. Tento prvek, mimo jiné zakotvený v zákoně, slouží pouze chodcům, nikoli cyklistům. V případě, že chcete užít přechodu pro chodce, je nutné před ním kolo zastavit, sesednout z něj a na přechodu jej vedle sebe vést. Jiná správná možnost není, takže před přechodem z kola dolů.
Přejezd pro cyklisty také neznamená přednost
Všichni cyklisté by také měli vědět, že na přejezdu pro cyklisty také nemají přednost před projíždějícími vozidly. Takže si ji, prosím, nevynucujte. Opravdu zde nejste v právu. Co ale můžete, tak na přejezdu pro cyklisty na kole skutečně jet, zde jej vést vedle sebe nemusíte.
Přednost, STOP nebo červená? Neřeším
Stále častěji vidíme, jak cyklisté absolutně ignorují přednosti. Přednost zprava je kapitola sama pro sebe, na tu cyklisti naprosto rezignovali. Ovšem záměrně projíždět červenou na semaforu, to už je opravdu arogance a totální ignorace pravidel silničního provozu. Uvědomte si, že i vy, cyklisté, musíte dávat přednosti a respektovat dopravní značení a světelné signály.
Cyklista není nadčlověk, který může všechno jen proto, že se právě rozhodl pohybovat se na kole. Velký problém je ten, že spousta cyklistů nemá základní znalosti pravidel silničního provozu. A nic je netlačí do toho, aby je znali, což je problém. Co ale zaručeně ví každý cyklista, že vozidla od nich musejí mít odstup 1,5 metru…
Alkohol NE
Pivo a kolo? NE. Alkohol nepatří ani za volant, ani za řidítka. Přesto ale cyklisté často jezdí pod vlivem alkoholu, a vesele je to tolerováno. Když sedne opilý řidič do auta, každý by jej nejraději ukamenoval (rozhodně neschvalujeme jízdu pod vlivem alkoholu a jsem zásadně proti), ale u cyklistů je to „přece v pohodě“. Ne, fakt není. Takový člověk je pak nebezpečný sobě i svému okolí. Stačí, aby cyklista pod vlivem zavrávoral a neštěstí je na světě.
Boj s větrnými mlýny
Rozhodně nedáváme všechny cyklisty do jednoho pytle. Víme a sami známe ukázněné cyklisty, kteří opravdu dodržují vše, co mají. Před těmito hluboce smekáme a jsme rádi, že existují i ukáznění účastníci silničního provozu.
Dokud ale bude společností i policií tolerování chování cyklistů v aktuální podobě, situace se nezlepší. Naopak často vidíme, jak tyto neduhy a nerespektování pravidel učí také děti, které to přebírají od svých vzorů.