Hlavní obsah

Brzdění motorem versus jízda na neutrál: Experti prozradili, co je bezpečnější a levnější

Foto: Freepik

Volant

Už roky se mezi řidiči vede debata, jestli je lepší z kopce vyřadit na neutrál a „plachtit“, nebo nechat zařazeno a trochu si přibrzdit motorem.

Článek

Je to taková dvousečná debata, dalo by se říct. Staří harcovníci často vzpomínají na doby karburátorů, kdy se zdálo, že neutrál znamená úsporu každé kapky benzínu. A že se to tenkrát zatraceně hodilo! Jenže dnešní auta už hrají úplně jinou ligu – a pravidla pro šetření paliva se tak chtě nechtě změnila.

Jak to fungovalo kdysi a jak dnes

Pamatujete si, jak jste s někým zkušeným seděli v autě a on při každém sjezdu vyřadil, protože „motor přece nemusíme krmit zbytečně“? Určitě ano, protože na to se nedá zapomenout (a než si na to člověk zvyknul, bývalo mu tak trochu divně). Dřív to opravdu mělo logiku. Jenže moderní vozy mají řídicí jednotky, které sledují otáčky, rychlost i polohu plynu a když si tohle všechno dají dohromady, dokážou spotřebu řídit mnohem chytřeji a efektivněji než lidská noha.

Při brzdění motorem totiž ECU zcela vypne přívod paliva – v tu chvíli motor nespálí ani kapku, to je prostě pravda. Oproti tomu na neutrál běží na volnoběh a pořád si trochu cucá. Takže pocit úspory je spíš iluze (pokud jsme vám právě teď rozmetali bábovičku, tak se omlouváme, ale je to tak).

Bezpečnost na prvním místě

Neutrál má ovšem ještě jeden háček – když není zařazeno, nemáte okamžitě k dispozici výkon motoru. A bohužel jsou situace, kdy to nemusí být právě příjemné. Pokud totiž budete potřebovat rychle zrychlit, nejdřív musíte zpátky zařadit – a v krizových situacích se počítá každá vteřinka. A přidáte-li k tomu ještě reálné riziko podtočení nebo přetočení motoru, je jasné, proč odborníci neutrál z kopce prostě jednoduše nedoporučují.

Brzdění motorem je navíc plynulejší a snižuje riziko smyku, a to hlavně na mokré nebo zledovatělé silnici. A to se také hodí, protože auto zůstává díky tomu lépe ovladatelné. Myslete na to, až se zase budete rozhodovat o tom, zda vyřadit na neutrál nebo ne. „Plachtění“ na neutrál si klidně užijte třeba při pomalém dojíždění k semaforu. Ale při jízdě z kopce je podle nás brzdění motorem jasně bezpečnější a dlouhodobě i úspornější.

Patříte mezi zastánce brzdění motorem, nebo si pořád kopete za starou školu a občas z kopce vyřadíte?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz