Hlavní obsah

Elektromobily nejsou zdaleka tak ekologické. Jejich životnost může být i 25 % oproti běžným autům

Foto: Alexander-93 / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Elektromobil značky Škoda

O autech na baterky se mluví snad na každém rohu. Jedni v nich vidí budoucnost, druzí je považují za drahý experiment, který nám byl vnucen tak nějak svrchu.

Článek

My v redakci si myslíme, že pravda bude někde uprostřed – jenže čísla z poslední francouzské studie ukazují, že jeden pořádný problém, který se k nim váže, byl až doteď nepříjemně opomíjen. Podle ní totiž průměrný elektromobil vydrží sotva tři roky, zatímco obyčejné auto se spalovacím motorem vás bude vozit sem a tam klidně dvanáct. A to už není rozdíl, který by se dal zamést pod koberec.

Tři roky a dost?

Řekněme si to na rovinu: tři roky, to je doba, za kterou většina lidí ani nestihne doplatit leasing. Pokud to máte jinak, pak patříte mezi šťastnější menšinu a my vám to přejeme. Ale většina rodin si přece jen chce svého nového čtyřkolového společníka pořídit na delší dobu.

Zatímco staré škodovky, žigulíky nebo mercedesy brázdí silnice i po desítkách let, elektromobil podle studie často po třech letech neochvějně míří na vrakoviště. A důvodem není nic jiného než (jak už asi tušíte) jeho baterie. To je totiž bez debat srdce každého elektroauta – a právě ono zlobí nejvíc, to je chtě nechtě třeba si přiznat.

A opravdu to není nic příjemného – kapacita klesá, dojezd se zkracuje a nová baterie stojí tolik, že se mnohdy nevyplatí do ní vůbec investovat. V některých případech se cena téhle součástky může podle našich zjištění vyšplhat i na víc než polovinu hodnoty vozu (problém to mají zejména Tesly). A to je pro běžného řidiče bez nadsázky likvidační.

Ekologie naruby

Elektromobily se prezentují jako čistá alternativa, jenže když se podíváte blíž, zjistíte, že je celý obrázek přece jen o dost méně růžový. Vyrábět novou baterii totiž znamená spotřebovat obrovské množství elektřiny a také vzácných kovů, jejichž těžba devastuje přírodu (kromě toho se řada z nich dováží prakticky výhradně z Číny, což také není právě ideální). A jestli se má každé tři roky vyrábět nové auto, protože starému „došla šťáva“, tak to rozhodně není žádná ekologie, ale spíš nefalšovaná ekologická katastrofa. Přitom automobilky se tváří, že jde o cestu k udržitelnosti. Realita ale ukazuje pravý opak.

Myslíte si, že elektromobily mají šanci stát se skutečně ekologickou a dlouhodobě udržitelnou volbou, nebo je považujete spíše za slepou kolej?

Zdroj: Autorský text, Forbes, Nature

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz