Článek
Ale upřímně – opravdu je to něco, co potřebuje každý druhý řidič? Nebo je jeho popularita způsobena spíš tím, že dnes už se čtyřkolka objevuje i u těch nejlevnějších značek, a leckdo si ji koupí spíš „pro jistotu“?
Nevýhody pohonu 4×4: Když se komfort prodraží
Zní to lákavě: lepší záběr na kluzké vozovce, víc jistoty na sněhu, schopnost projet i tam, kde byste s běžným autem skončili – to je jen malý přehled benefitů, kterými vás prodejci jistojistě zahrnou. Aby také ne. Vždyť čím dražší variantu vám prodají, tím více peněz bude pro ně. Jenže každá sranda něco stojí – doslova..
Čtyřkolka je těžší, složitější a hlavně – žíznivější. Chcete čísla? Poslužte si. Zjistili jsme, že v průměru spolkne o litr benzínu na stovku ujetých kilometrů víc, což u ročního nájezdu 20 tisíc kilometrů znamená výdaje zhruba sedm tisíc. A to nemluvíme o dražších opravách, pravidelné výměně oleje v diferenciálu (bez které to opravdu, ale opravdu nepůjde) nebo příplatku při koupi auta, který běžně sahá ke stovce tisíc.
Skutečně využitá síla? Většinou jen párkrát do roka
Otázkou však zůstává, jestli je opravdu třeba si za něco takového připlácet. Podle statistik totiž většina řidičů využije pohon všech kol jen asi během 5 % jízd. Samozřejmě, pokud neustále jezdíte po nezpevněných cestách nebo se každé ráno brodíte závějemi, chápeme, že vám to za ty peníze nepochybně stojí. Ale jinak jde podle nás spíše o zbytečně vhozené peníze.
Ne všechno je tak, jak se tváří
Navíc není čtyřkolka jako čtyřkolka. Dnes má pohon všech kol v nabídce snad každá značka, ale ne všechny systémy jsou si rovny. Pokud tedy o tuhle výhodu opravdu stojíte, měli byste se zajímat o detaily.
• Někde jde o trvalý pohon všech kol,
• zatímco u jednodušších modelů se zadní náprava připojuje až při prokluzu.
A to je rozdíl jako mezi dnem a nocí, věřte nám. Subaru se svým stálým pohonem (tzv. Symmetrical AWD) vás podrží téměř v každé situaci, kdežto obyčejné SUV s druhou možností může mít spíše efekt placebo. Než se tedy rozhodnete pro nákup nového čtyřkolového mazlíka, přečtěte si recenze. Opravdu se vám to vyplatí.
A co vy, vážení čtenáři? Máte doma auto s pohonem všech kol? A vyplatilo se vám to, nebo byste raději zůstali u klasiky?
Zdroj: Autorský text, Capekia, AAA Foundation for Traffic Safety, The Guardian