Článek
To je zkrátka a dobře fakt. Jen ti, co kdysi udávali tón, se podle našeho názoru poslední dobou stále častěji sami zaplétají do vlastních marketingových pastí. Není divu, že se značka Mazda rozhodla hodit do toho všeho vidle se svým novým motorem. Někteří z vás by ho dost možná označili za relikt minulosti. Jenže ona jej nejen že nenechala zapadnout prachem, ale ještě jej zdokonalila. A to si podle našeho mínění rozhodně zaslouží pozornost.
Rebel mezi výrobci aut
Kdyby se někde rozdával titul „největší rebel automobilového průmyslu“, Mazda by si zasloužila minimálně nominaci. Inu, uznejte sami:
Tesla se snaží tlačit mezi lidi své autonomní řízení, ale výsledek zatím spíš děsí než těší. Volkswagen se po aféře Dieselgate snaží být papežštější než papež a doslova chrlí elektromobily (jen aby je potom nechal stát nevyužité a nechtěné na parkovištích). No a Jaguar? Ten zase sází na symboly a reklamy, které sice přitáhnou pozornost, ale reálně jeho slávu prostě spasit nedokážou.
No a do toho všeho přijde Mazda, která si klidně dovolí v rámci své standardní nabídky představit dvouapůllitrový atmosférický motor. A jasně tím dala najevo, že si na nějaké trendy rozhodně nehraje.
Atmosféra místo turba
Mazda už dlouhé roky vyznává filozofii Skyactiv. Místo zmenšování motorů a spoléhání na turbo sází na dobře odladěný atmosférický čtyřválec (což kupodivu v její koncepci dává docela smysl).
Inu, pojďme se na něj podívat – tenhle motor nabízí 143 kW, tedy 194 koní, a také opravdu solidní krouťák 258 Nm. Ale nenechte se zmást zdánlivě obyčejnými čísly – důležité je totiž v tomhle případě hlavně to, co se odehrává za volantem. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži.
Reakce na plyn jsou okamžité a samotný výkon nastupuje hladce a přirozeně, bez jakéhokoliv turboefektu. Nemusíte tak neustále kontrolovat otáčkoměr – prostě táhne, kdykoli potřebujete, a nijak se u toho nepředvádí.
Cena, která zaručeně překvapí
A teď to, co u většiny čtenářů rozhoduje – cena. Mazda si je dobře vědoma, že proti čínským značkám nemůže soupeřit jen tradicí nebo pověstí spolehlivosti. To už zkoušeli jiní, jak jsou na tom dnes. Proto nastřelila cenovku, která působí skoro jako ze světa sci-fi. Nová CX-30 se totiž v akci nabízí od necelých 710 tisíc korun. A něco takového jste rozhodně slyšet chtěli, což?
A teď otázka na vás: Jaký motor vám dělá největší radost a proč?
Zdroj: Motortrend, Mazdausa