Článek
Jedni tvrdí, že při vjezdu na kruháč mají zapínat levý blinkr, když chtějí „jet vlevo“. Jiní zase říkají, že je to celé nesmysl a ať se ti první laskavě podívají do vyhlášky. A do toho se přidávají regionální zvyklosti, „rady z autoškoly“ nebo historky z cest po Evropě. To všechno pak na našich cestách dokáže vyrobit pěkný „mišmaš“.
Pravidla v kostce
Zákon u nás nedělá z kruhového objezdu žádnou výjimku. Jinými slovy – platí na něm úplně stejná pravidla jako kdekoli jinde: řidič musí včas a zřetelně signalizovat změnu směru nebo jízdního pruhu a po dokončení manévru blinkr vypnout. Na první poslech to zní opravdu jednoduše, že? V zásadě to znamená, že by každý řidič měl dodržovat tři jednoduché kroky – oznámit úmysl o změně, při změně držet směrovku zapnutou a po dokončení ji hned vypnout.
A jak to vypadá v praxi na kruháči?
Dali jsme si tu práci a situaci na pár kruháčích chvíli pozorovali. Jak tedy vypadá typické chování běžného řidiče?
- Pokud řidiči sjíždí hned na prvním výjezdu, zapínají už před vjezdem pravý blinkr.
- Když jedou dál, při vjezdu nesvítí nic. Blinkr zapnou až v momentě, kdy míjejí výjezd, který je před jejich.
- A pak s pravým blinkrem z kruhu sjedou.
- Levý blinkr? Ten zcela očividně neexistuje.
Celá přetahovaná o levý blinkr je však podle zákona opravdu lichá. Při vjezdu na kruháč se nikdy nebliká – směr je totiž vždy doprava a jízda po rondelu se bere jako jízda rovně. Vlastně je to logické – nikam jinam to nejde, tak proč blikat. Levý blinkr tedy nedává smysl, ani když plánujete objet půlku objezdu.
Jediná chvíle, kdy má levý blinkr na kruhovém objezdu smysl, je při změně jízdního pruhu na víceproudém rondelu. To je jediná platná výjimka. Přesouváte se z vnitřního do vnějšího? Pak to prostě bez znamení změny směru nepůjde. Koneckonců – stejná logika platí i na běžné silnici. Změna pruhu je změna pruhu, ať je to kdekoliv.
A co vy – patříte mezi ty, kteří kdysi dávali levý blinkr na kruháči, nebo jste od začátku měli ve všem jasno?
Zdroj: Autorský text, Autoskolazelena, Zakonyprolidi