Článek
Jestli máte pod kapotou jeden z těchto „nezničitelných klenotů“, gratulujeme. Vážně zvažte, jestli se ho vůbec někdy zbavovat.
Motor, co přežije všechno. I vás
Věřte nebo ne, ale na světě existují motory, které mají mezi řidiči a automechaniky skoro až kultovní status. Jsou to kusy, které si s vámi střihnou i milion kilometrů po cestách i necestách a pořád budou vrnět jako kočka. A nejsou tak nevšední, jak by se možná mohlo zdát.
Asi největší legendou je Toyota 2JZ-GTE – podle webu CarsGuide nejde o nic jiného než o slavný řadový šestiválec s dvojitým turbem, který proslavila Toyota Supra a hlavně film Rychle a zběsile. Ano, přesně tenhle film (a jeho pokračování), na kterém si Vin Diesel postavil kariéru (a díky kterému ho můžeme vídat i v mnohem zajímavějších rolích – například v Riddickovi). Nedivíme se, že na tenhle motor nedají fanoušci dopustit. Zvládne bez potíží tuning i stovky tisíc kilometrů a pořád je to držák. Když ho pravidelně servisujete, bude vás vozit klidně celý život.
Jednoduchý diesel? Vítěz na všech frontách
Ovšem Toyota má v rukávu ještě jedno eso – atmosférický diesel 1HZ (4,2 litru). Najdete ho třeba v Land Cruiseru a jedno je jisté – složitost mu vyčítat určitě nelze. Minimum elektroniky, maximum poctivé mechaniky – tak by se dal charakterizovat. A je to dobře. Navíc zvládá i ne zrovna kvalitní naftu a skotačení v terénu.
Mercedes? Pětiválcový tank na kolech
Teď se přesuneme do Německa. Mercedes má totiž ve své historii podle webu Dyler také opravdový poklad – OM617. Je to pětiválcový diesel, co poháněl legendární „stodvacettrojky“. Vzpomínáte si ještě? Žádná elektronika, jen železo, které vydrží všechno. A i když auto s tímhle motorem, které vám stojí někde v garáži, možná už dávno rezne, motor funguje pořád jako nový. Tihle dieseloví veteráni běžně najíždí i přes milion kilometrů a na kráse ani spolehlivosti jim to nijak neubírá. A i když se určitě vyplatí je čas od času servisovat, vydrží rozhodně víc než jejich současní konkurenti.
Na jaké další motory nedáte dopustit vy?