Hlavní obsah

Naftová auta čeká temné období: Na nové testy na STK nezafunguje ani oblíbený trik

Foto: ŠJů / Creative Commons / Attribution 4.0

STK

Časy kličkování končí – a to opravdu definitivně. Jedna hojně používaná klička totiž definitivně mizí ze světa.

Článek

Dlouhá léta to na technických kontrolách chodilo tak, že kdo měl diesel a trochu „přiohnul“ filtr pevných částic, nějak se vždycky protáhl. Buď měl štěstí na benevolentního technika (případně tomu štěstí trochu pomohl vhodným dárkem), nebo starý kouřoměr prostě neviděl, co měl. Jenže tahle doba se podle informací naší redakce definitivně chýlí ke konci. Do hry totiž vstupuje nová technologie – částicové čítače. A ty prostě neuznávají nic jiného než jasná čísla. Auto buď splní limit, nebo ne. A kdo si s DPF filtrem hrál, ten má zaděláno na velký problém.

Krabice za miliony konečně ožijí

Možná vás překvapí, že stát pořídil první čítače už v roce 2021. Jenže se o tom až doteď nemluvilo, protože rovné dva tucty těchto přístrojů ležely celé roky v krabicích, neboť úředníci prostě a jednoduše nestihli přepsat metodiku pro STK.

Teď ale přichází změna. Evropská unie totiž nařídila, aby členské státy během dvou let technologii zavedly, takže zodpovědná místa najednou musí, jak se říká, kmital.

Jak funguje čítač částic

Starý kouřoměr měřil jen to, jak moc výfukový plyn pohltí světlo. Nejjemnější částice, které byly v té době pod jeho rozlišovací schopností, prostě zmizely. Čítač částic představuje ale docela jinou ligu – zachytí totiž nanočástice v rozmezí 20 až 300 nanometrů a změří jejich koncentraci s přesností na jednotky.

Peníze versus zdraví

Je pravda, že opravy a výměny DPF nejsou levné – z peněženky můžete vytáhnout tisíce až desetitisíce korun. Není divu, že někteří řidiči hledali „zkratky“ – zvlášť když šlo o něco, co na provoz jejich auta nemělo přímý vliv. Jenže nová technologie to prostě odhalí. A sčítač nic neodpustí. Ve hře totiž rozhodně nejsou jen peníze – částice, které nafta bez filtru chrlí, jsou totiž nebezpečné i pro naše zdraví. A to je ten hlavní důvod, proč státy postupně přitahují šrouby. A my se jim ani nedivíme.

Co si o tom myslíte? Je správné, že se technické kontroly u dieselů takto zpřísňují, i za cenu, že řada starších aut brzy skončí na vrakovišti?

Zdroj: Autorský text, Garagegurus, Dieselnet

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz