Článek
Přesně o tom totiž dneska bude řeč – o létajících obrech, které dokážou zvládnout náklady, s nimiž by se i ten nejzkušenější kamioňák pořádně zapotil.
Když ani Jumbo Jet nestačí
Když mluvíme o velkých letadlech, nemyslíme tím běžné holiday „autobusy“ jako Boeing 737. To už je taková trošičku nuda. Tady se bavíme o mašinách, které spolykají stovky tun nákladu a ještě si při tom znuděně zívnou. Ano, uznáváme, že Boeingu 747 se dlouhá léta říkalo Jumbo Jet – jenže dnes už je to spíš takové miminko a na opravdu těžké logistické kousky rozhodně nestačí.
V nákladní přepravě totiž nejde jen o cenu. Někdy prostě není jiná možnost než letět, to si přiznejme. Pandemie covidu to ukázala naprosto jasně – vzpomeňte si na přílet Ruslanu An-124 s tunami zdravotnického materiálu do Pardubic. Málokdy jsme byli na nějaké letadlo tak pyšní.
Antonovy: hrdinové, kteří nenávratně zmizeli z oblohy
Dlouhá léta vládly nejtěžším nákladům slavné ukrajinské Antonovy. Zejména šestmotorový An-225 Mrija působil dojmem, že ho sestrojil šílenec, protože na rovinu, pohled popíral snad všechny fyzikální zákony. Byl to obr, který dovezl i to, o čem se jiná letadla neodvážila ani uvažovat. Jenže válka na Ukrajině vše změnila – Mrija byla zničena při bojích o letiště Hostomel (byla bohužel právě v opravě, takže nemohla ani uletět). A na trhu po ní zůstala díra, kterou zatím nic nedokázalo zaplnit.
Logistické peklo jménem větrná turbína
Jenže jak se ukazuje, teď by byla zatraceně potřeba, a to na listy větrných turbín, po kterých je ve světě stále větší poptávka. Ty dnes běžně měří kolem 80 metrů, jenže inženýři už plánují i 140metrové kusy. A teď si představte, že takový kolos má projet přes kraj, kde jsou mosty až nepříjemně nízké, zatáčky úzké a dopravní značky stojí na tak nešťastných místech, že leckdy nezbude nic jiného než je demontovat.
Potkat takový náklad na cestě je doslova za trest. A to i v noci, kdy se tihle obři přepravují nejčastěji. A právě tady přichází moment, kdy si člověk řekne: „Tak tohle by opravdu chtělo letadlo.“
WindRunner: letecký obr, který přepíše pravidla
Naštěstí si to však říkají nejen řidiči, ale i letečtí inženýři. Do roku 2030 má vzniknout opravdu monstrózní letadlo. Ponese název WindRunner a půjde o skoro 108 metrů dlouhý kolos, který má unést dvanáctinásobek kapacity Boeingu 747. A jen tak mimochodem – nákladový prostor bude oproti zničené Mriji téměř sedmkrát větší, takže nad její ztrátou už opravdu nebudeme muset zamáčknout slzu.
Už se těšíte, jak bude nové letadlo vypadat?






