Hlavní obsah
Automobily a doprava

Nové největší letadlo světa má pokořit řadu rekordů: Před konkurencí bude na míle daleko

Foto: Freepik

Letadlo

Když se vzduchem začne převážet náklad, který jinak blokuje půlku kraje, dost se vám za volantem uleví. Že si děláme legraci? Ale vůbec ne.

Článek

Přesně o tom totiž dneska bude řeč – o létajících obrech, které dokážou zvládnout náklady, s nimiž by se i ten nejzkušenější kamioňák pořádně zapotil.

Když ani Jumbo Jet nestačí

Když mluvíme o velkých letadlech, nemyslíme tím běžné holiday „autobusy“ jako Boeing 737. To už je taková trošičku nuda. Tady se bavíme o mašinách, které spolykají stovky tun nákladu a ještě si při tom znuděně zívnou. Ano, uznáváme, že Boeingu 747 se dlouhá léta říkalo Jumbo Jet – jenže dnes už je to spíš takové miminko a na opravdu těžké logistické kousky rozhodně nestačí.

V nákladní přepravě totiž nejde jen o cenu. Někdy prostě není jiná možnost než letět, to si přiznejme. Pandemie covidu to ukázala naprosto jasně – vzpomeňte si na přílet Ruslanu An-124 s tunami zdravotnického materiálu do Pardubic. Málokdy jsme byli na nějaké letadlo tak pyšní.

Antonovy: hrdinové, kteří nenávratně zmizeli z oblohy

Dlouhá léta vládly nejtěžším nákladům slavné ukrajinské Antonovy. Zejména šestmotorový An-225 Mrija působil dojmem, že ho sestrojil šílenec, protože na rovinu, pohled popíral snad všechny fyzikální zákony. Byl to obr, který dovezl i to, o čem se jiná letadla neodvážila ani uvažovat. Jenže válka na Ukrajině vše změnila – Mrija byla zničena při bojích o letiště Hostomel (byla bohužel právě v opravě, takže nemohla ani uletět). A na trhu po ní zůstala díra, kterou zatím nic nedokázalo zaplnit.

Logistické peklo jménem větrná turbína

Jenže jak se ukazuje, teď by byla zatraceně potřeba, a to na listy větrných turbín, po kterých je ve světě stále větší poptávka. Ty dnes běžně měří kolem 80 metrů, jenže inženýři už plánují i 140metrové kusy. A teď si představte, že takový kolos má projet přes kraj, kde jsou mosty až nepříjemně nízké, zatáčky úzké a dopravní značky stojí na tak nešťastných místech, že leckdy nezbude nic jiného než je demontovat.

Potkat takový náklad na cestě je doslova za trest. A to i v noci, kdy se tihle obři přepravují nejčastěji. A právě tady přichází moment, kdy si člověk řekne: „Tak tohle by opravdu chtělo letadlo.“

WindRunner: letecký obr, který přepíše pravidla

Naštěstí si to však říkají nejen řidiči, ale i letečtí inženýři. Do roku 2030 má vzniknout opravdu monstrózní letadlo. Ponese název WindRunner a půjde o skoro 108 metrů dlouhý kolos, který má unést dvanáctinásobek kapacity Boeingu 747. A jen tak mimochodem – nákladový prostor bude oproti zničené Mriji téměř sedmkrát větší, takže nad její ztrátou už opravdu nebudeme muset zamáčknout slzu.

Už se těšíte, jak bude nové letadlo vypadat?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz