Článek
Jde o nevšedně vyhlížející sanitky se zeleným světlem. Ale nenechte se mýlit – nejde o žádný módní výstřelek, ale o speciální označení, které má svůj jasný význam.
Ne každá záchranka je stejná
Možná to nevíte, ale zdravotnické záchranné služby nejsou centrálně řízené tak jako třeba policie nebo hasiči. Každý kraj má svou vlastní příspěvkovou organizaci, která o všem v tomto oboru rozhoduje. Každá zdravotnická „sekce“, aby se tak řeklo, může být vybavena trochu jinak. Proto někde potkáte sanitky Mercedes a jinde zase Volkswageny nebo dokonce něco úplně jiného (stejné musí být jen barevné značení – to je ustálené napříč republikou, aby se to lidem nepletlo).
A právě v Královéhradeckém kraji teď vsadili na nového Volkswagena Multivan – ovšem ne pro lékaře, ale pro inspektora provozu.
Kdo je inspektor provozu?
Že jste o této funkci nikdy neslyšeli? Nevadí. Pak vám prozradíme, že inspektor provozu je člověk, který má na starosti koordinaci zdravotnických složek při velkých a náročných zásazích – můžete ho tak potkat například při hromadných nehodách nebo jiných mimořádných událostech, ve kterých se běžní zdravotničtí pracovníci jen těžko orientují.
V běžných dnech se věnuje výcviku, trénuje modelové situace a připravuje posádky na krizové scénáře. Ovšem jakmile přijde na řadu ostrá akce, snaží se být na místě jako první a převzít velení zdravotnické části zásahu. To on mimo jiné rozhoduje o tom, co a kam se bude posílat, kam záchranáři vyrazí první atd.
Proč zelený maják?
A právě proto, aby se tito specifičtí odborníci ihned poznali, mají jejich vozy kromě klasického modro-červeného majáku ještě zelený. Ale pozor, ten jim nedává právo přednostní jízdy, je to pouhé označení jejich funkce. Na silnicích ho tedy většinou nepotkáte, obvykle se totiž zapíná až přímo na místě zásahu. Kdyby tomu však náhodou bylo jinak, budete hned vědět, s kým máte tu čest.
Všimli jste si už na silnici sanitky se zeleným majákem? A myslíte, že by se tenhle systém měl zavést plošně po celé republice?