Článek
Ještě donedávna byla pravidla pro STK neměnná, jenže od letoška se značně zpřísnila, a kdo si toho nevšiml, ten se brzy může pořádně divit. Některá auta totiž teď musí na STK každý rok, a ne jednou za dva, jak tomu bylo ještě donedávna.
Kdo musí nově na STK každý rok?
Změna se nejvíc dotkne těch, kdo auta používají k práci. V zásadě je to opravdu snadné. Takže pokud jezdíte s vozem třeba jako taxikář nebo řidič autobusu, budete si muset nová pravidla pohlídat. A stejné to bude i v případě, že máte svá auta v provozu třeba v rámci autopůjčovny či autoškoly. Týká se to těchto vozidel:
- taxi služeb
- autobusů
- nákladních aut nad 3,5 tuny
- vozidel autoškol
- aut z autopůjčoven
- vozidel přepravujících nebezpečné látky (ADR)
Proč byla tahle změna nutná?
Důvod je prostý – tahle auta jsou v provozu skoro pořád, a tak se i rychleji opotřebují. Snad každý z nás už někdy slyšel vtipy o rakvích na kolečkách nebo pojízdném šrotu – a právě tomu by měla nová pravidla zabránit. Více najetých kilometrů se totiž rovná většímu riziku závad. Není třeba v tom hledat nějakou šikanu řidičů nebo něco podobného – ve hře je totiž bezpečí všech, kdo se pohybují na silnicích píší stránky TOP Speed.
Co vám hrozí, když STK nestihnete?
Ne, nevyplatí se to riskovat. Nespoléhejte na to, že bude v rámci prvního roku platnosti stát benevolentní. Hrozí vám pokuta až 10 000 Kč, zabavení technického průkazu, a v nejhorším případě i odtah auta. A to se rozhodně nevyplácí riskovat. Pro podnikatele v autodopravě pak může opakované porušení znamenat i zákaz činnosti.
Dnes už se navíc nelze spoléhat na to, že na vás „nepřijdou“ – systémy STK a registr vozidel a pojišťoven jsou propojené, takže úřady podle informací z portálu iDnes hned vidí, jestli máte vše v pořádku. A pokud ne, nebude od vás postih ani pokuta daleko.
Co na nové pravidlo říkáte vy?