Článek
Neúspěch této automobilky je bohužel učebnicovým příkladem toho, co se stane, když se ambice setkají s nepřipraveností.
Ze slávy do propasti: Kolaps národní automobilky se odehrává v přímém přenosu
Co se pokazilo ve společnosti, která kdysi definovala celou generaci automobilů? Odpověď na tuto otázku není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ve hře je totiž opravdu mnoho faktorů.
Jaguar končí s prodejem aut – možná definitivně
Když se v novinách začaly objevovat palcové titulky na téma: Jaguar ukončuje prodej všech svých aut, většina lidí tomu tak úplně nevěřila. Měli za to, že se jedná jen o modely se spalovacími motory, protože k podobnému kroku přistoupilo v poslední době více firem. Ale ne, Jaguar zařízl svoje auta kompletně.
Tedy rozhodně na britském trhu. Mimo něj budou ještě nějakou dobu dostupné modely F-Pace, I-Pace a E-Pace. A co potom? Od roku 2026 by se na trhu měla objevit elektrická auta. Ovšem pochybovačný tón tu rozhodně není nadsázkou. Zatím totiž Jaguar žádná taková nemá – a otázkou je, jestli se mu povede nějaká do té doby vyvinout.
Nedokončený elektrický sen
Velkolepá vize plně elektrické budoucnosti společnosti byla jedním z klíčových prodejních argumentů pro investory. Plány slibovaly elegantní elektromobily, které budou konkurovat těm nejlepším v oboru. Časový plán však byl nereálný. Důsledky jsou v zásadě tři:
- Elektromobily slibované na rok 2026 zůstaly jen na papíře, bez hotových prototypů.
- Neexistuje náhradní plán: Tím, že se nyní zastaví výroba, není nic, co by překlenulo mezeru do doby, než se elektromobily (teoreticky) začnou vyrábět, jak uvádí stránky FDrive.
- Ztráta důvěry: Spotřebitelé, kteří věřili v budoucnost značky, rychle ztrácejí důvěru.
Začátek konce nebyl jen o elektromobilech
Všem, kdo situaci na trhu v tomto oboru alespoň trochu sledují, to muselo být jasné už dávno (Forbes vše označuje jako absolutní restart, ale nejsme si jistí, zda je to to správné slovo). Zatímco konkurenti vyrazili vpřed s robustními elektrickými modelovými řadami, Jaguar se prostě a jednoduše ocitl na mrtvém bodě. Zkrátka a dobře – management vsadil pouze na drahé elektromobily a předpokládal, že nedojde k žádným zádrhelům – a to se zjevně nestalo.
Změn však bylo více. Společnost se v posledních letech také zaměřila na luxusní vozy vyšší třídy, čímž se zmenšilo množství jejích potenciálních zákazníků. A konkurence těchto chyb bez zaváhání využila. Co tedy bude se značkou dál, je takříkajíc ve hvězdách.
Co si o pádu kdysi prestižní značky myslíte?