Hlavní obsah
Automobily a doprava

Odborníci varují: Tachometr mnohdy záměrně lže. Nepřesné bývají i rychlostní radary

Foto: Jiří Sedláček / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Měřič rychlosti

Říká se, že kdo jede po dálnici „stotřicítkou“, tak ve skutečnosti neví, kolik to vlastně je. A není to jen takové hospodské tlachání.

Článek

V redakcích jsme se na tom už párkrát shodli – svět měření rychlosti je plný kliček, o kterých většina řidičů nemá ani ponětí – a to i přesto, že je mnohdy obklopuje ta nejmodernější technika. Snadno se totiž může stát, že na tachometru vidíte číslo, ze kterého by se jiným protočily panenky, a přesto se budete pořád pohybovat v mezích zákona.

Tolerance měření aneb proč radar není bůh

Začněme tím nejdůležitějším – radary nejsou svaté. Každé zařízení má odchylku a zákon to bere v potaz. A je to mnohem víc, než si většina lidí myslí. Do 100 km/h se totiž počítá s tolerancí tři kilometry nahoru i dolů. Nad stovkou už potom rovnou běží procenta, protože náročnost měření je tu vyšší (a vyšší je tudíž i riziko chyby) – konkrétně jsou to tři procenta z naměřené rychlosti. A když to převedeme na dálnici, reálně si to můžete svištět až 133–134 km/h (i když vám radar pořád ukazuje 130) a policie si vás ani nevšimne.

A pokud někdy přijde tolik diskutované zvýšení limitu na 150 km/h, pravidla budou úplně stejná – tři procenta tolerančního polštáře zůstanou (na dálnicích to pak bude samý Schumacher, ale to už je na jinou debatu).

Tachometr přidává schválně. A někdy opravdu hodně

Jenže tím tohle pojednání o maximálních rychlostech ještě nekončí – naopak. A druhá část příběhu je ještě zajímavější. Tachometr v autě totiž nesmí nikdy ukazovat méně než skutečnou rychlost. A tak výrobci do měření raději něco málo přidávají. Pro jistotu. A to „málo“ je vlastně docela hodně. Podle normy totiž může tachometr ukázat až o deset procent víc plus čtyři kilometry navrch. Když tedy jedete skutečných 130 km/h, na budíku před vámi může klidně svítit 145 až 147 km/h – a je to zcela v pořádku.

V praxi to pak vede k situacím, kdy držíte „tachometrových“ 140–145 a máte pocit, že letíte jako střela, přičemž trochu s obavami vyhlížíte policejní auto někde za bukem, ale reálně jste pořád v mezích zákona. A v extrému se dá dostat až k tomu, že tachometr hlásí 150 a radar by vás stejně ještě neřešil.

Pokuty, body a realita z provozu

Samozřejmě tím nechceme říct: šlápněte na to a máte vyhráno. Každé auto totiž všechno tohle měří trochu jinak, takže jet až na dřeň by se vám nemuselo vyplatit.

Co ale znát musíte, jsou možné následky – drobné překročení do pěti kilometrů v obci neznamená pokutu ani body. Do deseti kilometrů je to většinou jen symbolická částka. Bolet začínají až větší skoky: o 20 km/h v obci už padá tučnější pokuta a čtyři body. A když to vytočíte o 40 víc, čeká vás rovnou úřad, zákaz řízení a částka, která se vašemu rozpočtu opravdu líbit nebude.

A teď ruku na srdce – jakou nejvyšší rychlost jste kdy „přetáhli“ vy a co z toho nakonec bylo?

Zdroj: Autorský text, Policie, Dopravni-pravo

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz