Článek
Radary už totiž na silnici neměří jen pro výstrahu – teď už rozdávají pokuty. A to pěkně zostra a mnohdy úplně bez varování.
Od varování k obsílkám
Každý řidič zná ten pocit: projíždíte známým úsekem, na displeji se rozsvítí číslo, ale vy už po předchozích zkušenostech víte, že z toho nic nebude. Žádné body, žádný dopis z úřadu, žádný stres. Je to jen informace pro vás, že byste měli na kritickém úseku zpomalit, nic víc.
Fungovalo to tak dlouhá léta – jenže od letoška už to tak nefunguje. Z varovných radarů se totiž stali nenápadní hlídači silnic, kteří snímají přestupky a posílají rovnou oznámení o pokutě.
Nefunguje to tak samozřejmě všude, nicméně „nebezpečných míst“ přibývá. V redakci jsme jako příklad objevili silnici I/43 na jižní Moravě, kudy denně projede přes 23 tisíc aut. Radary tam stály léta, ale měly spíše funkci jakési „psychologické brzdy“. Všichni si na ně zvykli a už je víceméně ignorují.
Jenže právě to je chyba, která vás může vyjít pořádně draho. Od letošního ledna se totiž všechno změnilo. Obce nasadily ostrý provoz a výsledky se dostavily – například v Kuřimi zachytily radary během jediného měsíce 1 700 přestupků, přičemž rekordman, který to slízl nejvíc, jel 130 km/h v sedmdesátce. A ani v nedalekých Lažanech to nebylo o nic lepší – v padesátce tu někdo prosvištěl 111 km/h a během deseti dnů systém hříšníků rozeslal přes 800 pokut.
Celá situace je tak vážná, že úředníci v Blansku už museli nabrat nové zaměstnance, aby vůbec zvládli lavinu přestupků zpracovat. Kdo hledá kancelářskou práci, tady má teď, dalo by se říct, celkem jistotu.
Proč se čekalo tak dlouho?
Nabízí se otázka – proč to úřady spustily až teď? Odpovědí je dlouhodobé testování, které je právě v tomhle oboru nezbytné. Ona všechna ta kalibrace a testování systému přece jen nějaký čas zaberou. Řidiči si tak zvykli, že se nic neděje. Bohužel jsou však mnohem dál od pravdy, než by je kdy napadlo.
Myslíte, že přísnější měření a lavina pokut řidiče skutečně zpomalí?
Zdroj: Autorský text, Dopravni-pravo, Seznamzpravy





