Článek
Samozřejmě tím ale riskujeme, to je jasné – oko Velkého bratra totiž může být doslova kdekoliv. Ale jak moc můžete dupnout na pedál, než vás radar skutečně „cvakne“ a pošle vám domů pozdrav i s kulatým razítkem? Víme, že tahle otázka už potrápila nejednoho řidiče a možná i vás.
Radar neodpouští. Anebo trochu jo?
Když zahlédnete radar, většinou instinktivně stáhnete nohu z plynu. Ale není to mnohdy zbytečné? Situace totiž není vždy úplně černobílá. Rychlostní kamery totiž mají určitou toleranci, tedy jakousi „rezervu“, než vás skutečně vyfotí. U nás v Česku se tahle tolerance řídí podle webu Mám12Bodů jasnými pravidly (jsou jasně daná zákonem – jen tak mimochodem):
• do 100 km/h se odečítají 3 km/h,
• nad 100 km/h pak 3 % z naměřené rychlosti.
Takže když si to jednoduše ukážeme na příkladu, vypadá to takto: Ve chvíli, kdy v obci jedete 53 km/h, tak vám radar po odečtu změří oněch poctivých „papírových“ 50 km/h a vy máte klid. A jak to vypadá na dálnici? Tam se při 110 km/h dostanete po odečtení oněch zmíněných tří procent na nějakých 106,7 km/h – a to už je vlastně taky v pořádku.
Ale pozor – tachometr taky občas trochu kecá
Ale nemyslete si – tohle ještě není všechno. Ve hře je totiž ještě další chyták. Téměř všechna auta totiž ukazují na tachometru o pár km/h víc, než jaká je skutečná rychlost. Je to taková pojistka proti tomu, aby řidiči nepřekračovali rychlost víc, než by bylo zdravé. Takže když vám ručička ukazuje 135 km/h, ve skutečnosti třeba jedete jen 130 nebo i méně.
Na vlastní kůži jsme zjistili, že nejpřesnější v tomhle bývá navigace – a často vám oproti tachometru ukáže rozdíl 4–5 kilometrů. Takže vlastně můžete mít pocit, že „letíte“, ale z pohledu zákona pořád jedete v úplně bezpečných mezích. Jednoduché, že? Vy nemáte pocit, že se omezujete – a na silnicích je to o to bezpečnější. Za nás výhra pro všechny strany.
Co si o tomhle tématu myslíte vy?
Zdroj: Autorský text, Dopravní-právo, Mám12Bodů