Článek
Nešlo totiž o žádnou „plechovku“ z devadesátek, ale o vůz, který byl už v době svého potopení značnou raritou. Pro ty, kdo to přehlédli, zopakujeme, že šlo o Citroën BX. Byl elegantní, zvláštní a v mnoha ohledech bez nadsázky značně napřed před svou dobou. Z vody se tak po deseti letech vynořil kus automobilové historie, který má dodnes co říct.
Když „Favorit“ nebyl Favorit
Na první pohled by se mohl leckdo splést (a my bychom se tomu popravdě ani nedivili). Hranatá karoserie, ostře řezané linie a jednoduchý design na první pohled připomínají starého známého českého Favorita. A není to náhoda – oba vozy totiž navrhovalo stejné italské studio Bertone.
Ale tady podobnost končí. Citroën BX se totiž dostal na scénu už v roce 1982, a to na pařížském autosalonu. Mělo jít o ještě lepšího nástupce modelu GSA. Jeho návrh vyšel z pera designéra Marcella Gandiniho, který má na svědomí třeba Lamborghini Countach nebo Lancii Stratos. Výsledkem byl nevšední vůz, který kombinoval futuristické tvary, nízký odpor vzduchu a překvapivě prostorný interiér.
Mimochodem – právě u interiéru se ještě vyplatí zastavit. Uvnitř totiž působil BX jako z jiného světa – měl velká okna, tenké sloupky a vévodila mu nezaměnitelná palubní deska s typicky „citroënovskými“ prvky. A nesměl chybět samozřejmě ani volant s jedním ramenem, který francouzští inženýři milovali a ostatní výrobci považovali za šílenost. Věřte nám, že na tehdejší dobu to byl docela výstřelek.
Hydropneumatický zázrak na čtyřech kolech
Citroën si koneckonců vždycky potrpěl na originalitu. Model BX tak měl to, co tehdy žádný jiný – hydropneumatické odpružení. To zaručovalo velmi dobrý jízdní komfort, o kterém se dnešním autům může obvykle jen zdát. Auto doslova „plulo“ po silnici, dokázalo se samo zvednout i snížit (přičemž bez problémů udržovalo stejnou světlost bez ohledu na zatížení). Řidiči si tak připadali tak trochu, jako by jeli na létajícím koberci.
Není divu, že právě v tak pohodlném autě mohli jeho rakouští pasažéři tehdy snadno usnout, jak se domnívá kapitán lipenského přívozu Karel Vlášek. Když se pak vůz dostal do ledové vody, bylo už na jakoukoliv reakci bohužel pozdě.
Kdyby se BX znovu objevil na trhu – v moderní podobě, ale se stejným šarmem a komfortem – dali byste mu šanci?






