Článek
Řeč je o systému start/stop – funkci, která automaticky vypne motor, když stojíte na křižovatce, a znovu ho nastartuje, jakmile pustíte brzdu nebo sešlápnete spojku. Výrobci ho prezentují jako moderní vychytávku, která šetří palivo i přírodu. Jenže v servisech se na to dívají jinak. „Jestli chcete, aby vám motor vydržel dvojnásobek, tohle tlačítko prostě vypínejte,“ řekl nám jeden zkušený mechanik – a nutno dodat, že jeho slova dávají smysl.
Motor trpí hlavně při startu
Každý, kdo někdy poslouchal auto při startování, ví, že to není úplně jemný proces. Startér dostane zabrat, baterie taky a samotný motor dostává pořádnou dávku zátěže. Systém start/stop tuhle situaci opakuje klidně desetkrát během jediné jízdy v koloně. A tady je kámen úrazu – rychlejší opotřebení startéru, baterie i samotného motoru.
Výrobci sice tvrdí, že auta se start/stopem mají zesílené startéry i baterie s vyšší kapacitou. Jenže podle techniků, s nimiž jsme mluvili, se problémy objevují právě u aut, kde řidiči funkci používají denně. A kdo se v autech trochu vyzná, ten ví, že každé zbytečné startování prostě životnosti motoru neprospěje.
K čemu to celé vlastně je?
Pokud si myslíte, že hlavně kvůli úspoře paliva, budete zklamaní. V reálném provozu ušetříte sotva pár deci na sto kilometrů. Hlavní důvod je jinde – emisní normy. V laboratorních podmínkách totiž start/stop snižuje papírové hodnoty spotřeby i emisí, a automobilky tak splní přísné předpisy. To, že v běžném provozu rozdíl skoro nepocítíte, už úředníky nezajímá.
A aby toho nebylo málo, při každém dalším startu motor krátce více kouří, takže ekologie je v praxi sporná. Řidičům tak zbyde jen pocit, že mají „moderní“ funkci, která ve skutečnosti přináší víc starostí než užitku.
Patříte k těm, kteří start/stop hned po nastartování vypínají, nebo věříte, že když to výrobce do auta dal, musí to být v pořádku?
Zdroj: Autorský text, RAC, Publications