Hlavní obsah

Toyota promluvila o možném konci elektromobilů. Nabíječky i baterie jsou příliš velkými problémy

Foto: Hdbdp4 / Creative Commons / Attribution 4.0

Auto Toyota

O autech na baterky se mluví skoro všude – v Bruselu, v hospodě i mezi řidiči na pumpě. A pokud jste o nich nejméně v minulém týdnu nic nezaslechli, tak si troufáme tvrdit, že jste ho asi strávili někde v hibernaci.

Článek

Jedni je berou jako jasnou budoucnost, druzí si ťukají na čelo a nahlas prohlašují, že jde o jednoznačnou slepou uličku. A teď do toho hodila vidle Toyota, což není nikdo jiný než největší automobilka na světě – ročně prodá přes deset milionů vozů, takže si troufneme tvrdit, že o tom rozhodně něco ví. Teď ale tvrdí, že čistě elektrická auta to mají hodně nahnuté. A pokud se nezmění přístup k technologiím i k infrastruktuře, můžeme se už brzy „těšit“ na jejich konec.

Nabíječky pořád chybí

Toyota upozorňuje na to, co všichni známe z vlastní zkušenosti – nabíjecích stanic je prostě a jednoduše málo. A když se vydáte s elektromobilem na delší cestu, je to kolikrát spíš dobrodružná výprava a přeskakovačka od jedné nabíjecí stanice ke druhé než běžná jízda. Síť je děravá i v Evropě nebo v USA, natož v méně rozvinutých zemích. Elektromobilita se má stát masovou záležitostí, ale kde to chcete nabíjet, když stojanů není dost? Navíc na to vlastně ani není stavěná infrastruktura. Kdybychom opravdu všichni měli jen elektromobily a připojili je všechna najednou, hádejte, co by se stalo. Nedávný blackout by proti tomu byl jen slabý čajíček.

Baterie – drahé, krátkověké a neekologické

Dalším velkým trnem v patě jsou baterie. Ty dnešní lithium-iontové jsou totiž velmi drahé a jejich výroba má k ekologii docela daleko. Nejproblematičtější je v tomto ohledu těžba lithia, kobaltu a dalších drahých kovů, které ničí přírodu a často se odehrává za podmínek, které by u nás neprošly ani v 19. století.

Toyota proto sází na nové technologie, které míří docela jiným směrem. První takovou vlaštovkou jsou pevné baterie (solid-state), které by mohly být bezpečnější, levnější a vydržely by déle. Jenže všechno zatím vypadá dobře jen na papíře – jejich sériová výroba je bohužel pořád v nedohlednu. Do té doby se nad celou elektromobilitou vznáší opravdu vážný problém – nové baterie totiž vydrží sotva tři roky. A protože je jejich opětovná výroba velmi drahá, často spolu s nimi končí na vrakovišti i celý vůz.

Myslíte si, že má Toyota pravdu a elektromobilita tak, jak ji dnes známe, opravdu skončí?

Zdroj: Autorský text, Stanford, Insideevs

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz