Článek
Tak třeba lovit za jízdy tlačítko výstražných světel na obrazovce velikosti tabletu opravdu už není legrace. Navíc si nemůžete být jistí, jestli jste opravdu udělali to, co jste chtěli – protože kromě pohledové kontroly žádné jiné ujištění o proběhlém úkonu nemáte. A kdo by chtěl během jízdy neustále civět na displej?
Která tlačítka se vracejí do hry
Evropská unie si toho ovšem všimla – a konečně bouchla do stolu. Společně s organizací Euro NCAP tak rozhodla, že od roku 2026 musí mít každé nové auto pro klíčové funkce fyzická tlačítka – bez výjimky. Jinými slovy: konec ťukání po skle, ale návrat ke klasice, která prostě funguje.
A kdo to nebude mít? Ten si u Euro NCAP pohorší. Chybějící tlačítka se totiž nově promítnou i do celkového bezpečnostního hodnocení – a to je rozhodně něco, co nikdo nechce. Body z bezpečnosti jsou totiž pro zákazníky něco jako vysvědčení. Bez dobrých známek není důvěra – tak prosté to je.
Euro NCAP přitvrdí a designéři se zapotí
Pro značky to znamená jediné – návrat k přehledným palubním deskám. Jenže to bohužel není jen tak. Výrobci budou muset přepracovat interiéry, které se dosud pyšnily čistotou a „zenovým“ designem (také si tyhle slogany z reklam pamatujete?). Jenže když musíte hledat stěrače ve čtyřech úrovních menu, zen se chtě nechtě rychle vytratí.
Dotykové displeje jako „tekutá odvaha“
Zajímavý je i jeden švédský výzkum (konkrétně z roku 2022). Ten ukázal, že dotykové displeje odvádějí pozornost řidiče stejně jako lehká opilost. Reakční doba u řidičů se prodlužuje a častokrát se jim ani požadovanou funkci nepodaří zapnout. Jinými slovy – místo aby auto bylo chytřejší, nutí nás chovat se hloupěji. A to je něco, co na cestách rozhodně nechceme.
Celá tahle změna má proto jediný cíl – vrátit řízení lidem do ruky. Tlačítko nebo páčka prostě „cvakne“ a vy víte, že jste udělali přesně to, co jste chtěli, aniž byste spustili oči ze silnice.
Jste spíš zastánci moderních dotykových obrazovek, nebo si myslíte, že stará dobrá tlačítka mají pořád své kouzlo?
Zdroj: Autorský text, Drivespark, Europarl





