Článek
Celý problém se objevil u statisíců vozů koncernu Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, DS, Jeep a další). Pravda o nich je taková, že místo aby zachránily, tak vám mohou ublížit – a to opravdu vážně. Proto padlo rozhodnutí, které se nedá obejít: s některými auty se nesmí až do opravy vůbec jezdit.
Kde je problém?
Na vině jsou airbagy od výrobce Takata, jejichž vada straší automobilový svět už víc než deset let – ale jak je vidět, finální řešení se stále ještě nedotáhlo do konce. Potíž je v tom, že náplň airbagu postupem času degraduje, což je samozřejmě špatně. Když totiž pak dojde k nehodě, airbag se buď neotevře vůbec, nebo vybuchne takovou silou, že kabinu zasypou kovové střepiny z jeho ochranného pouzdra. A někteří lidé už za to svým životem zaplatili – třeba jen v USA se mluví o 27 mrtvých a stovkách zraněných.
A rozhodně nejde o žádné plané strašení. Vlhkost, která se dovnitř postupně dostává, totiž z airbagu dělá časovanou bombu – a s tím neuděláte nic ani při sebelepším garážování. Celý problém se týká hlavně vozů vyrobených mezi lety 2009 a 2019.
Stop-drive: zkratka, která vás pošle okamžitě do servisu
Ve Francii dostali majitelé dotčených vozů rovnou zákaz jezdit – a to právě kvůli jejich bezpečnosti. Bohužel jinde v Evropě je to zatím „jen“ důrazné doporučení. Stellantis se navíc snaží poslat všem zasaženým řidičům doporučený dopis, ve kterém je vyzývá, aby auta okamžitě odstavili a obrátili se na autorizovaný servis. Oprava je samozřejmě zdarma, ale dokud ji neuděláte, riskujete vlastní život i životy pasažérů.
A jak zjistit, zda se svolávací akce týká i vašeho auta? Vše potřebné zjistíte podle VIN kódu – ten můžete ověřit na webu výrobce nebo u svého dealera. A věřte nám – nejlepší je to udělat hned. Jde přece o vaše bezpečí a něco takového byste opravdu odkládat neměli.
Důvěřovali byste po takové zkušenosti ještě autu, které má vadný bezpečnostní systém, nebo byste ho raději prodali hned po opravě?
Zdroj: Stellantis, Reuters






