Článek
Tedy samozřejmě kromě jiných věcí – ale my se dnes zaměříme právě na značky. Největší pozornost budí ta, která označuje slepou ulici průjezdnou pro cyklisty. Že jste o ní dosud neslyšeli? Nedivíme se – dřív tohle řešily dodatkové tabulky, teď už to zvládne jedna značka. A první z nich se objevila na Praze 6, v ulici Pod Novým lesem, kde se nový dopravní režim právě teď testuje.
Jak značka funguje v praxi
A jak to vypadá? V Pod Novým lesem se zavedlo časově omezené zaslepení (tedy ne to fyzické) – od 14 do 18 hodin ve všední dny totiž motoristé do ulice nesmí, ale kola projet mohou. Z ulice se tak v dopravních špičkách stává slepá spojka, díky níž by si měli její obyvatelé odpočinout od kolon a tranzitní dopravy. Ráno a večer pak zůstává průjezdná bez jakýchkoliv omezení, aby místním nekomplikovala cestu domů.
Řidiči si ale novinku vykládají po svém, jak jsme na sítích zaznamenali – někteří ji prostě nerespektují, jiní jednoduše začali objíždět zpomalovací prahy přes trávníky. Vznikla kritika, která říká, že místo toho, aby Praha situaci nějak řešila, tak ji pro běžné řidiče jen komplikuje.
Radnice proto uvažuje i o zavedení úsekového měření třicítky, aby odradila ty, kdo chtějí ulicí jednoduše prosvištět za nějakým jiným cílem a vlastně ji tak používat jako zkratku z ucpané silnice.
Jak se k tomu staví obyvatelé
Městská část ovšem na tomhle místě netestuje značku jen tak „naslepo“, jak se říká – naopak, před zavedením těchto opatření se o názor obyvatel zajímala prostřednictvím ankety. Podle výsledků je jasné, že až 80 % hlasujících chtělo trvalé zaslepení, aby v ulici konečně nastal klid. Jenže jiní obyvatelé sepsali proti tomuto záměru petici – vadilo jim, že by měli ztížený příjezd k domovům. A jejich výtkám se rozhodně nedivíme. Nakonec tedy vznikl kompromis: částečné časové omezení. Ani to ale nespokojenost neukončilo.
A co na to říkáte vy – považujete podobné kompromisy v dopravě za smysluplné?
Zdroj: Autorský text, Expats, Mestemnakole, Komora