Článek
Většina pracovníků se o konci výroby dozvěděla před několika týdny. Bohužel pro řadu z nich nešlo o žádné překvapení. Situace v automotive je aktuálně poměrně nejistá. Ve stejný den pak firma zároveň informovala úřad práce o záměru hromadného propouštění. Celkem se oznámení týkalo 404 lidí, z toho 391 s bydlištěm přímo v Moravskoslezském kraji.
Firma přišla o klíčové odběratele
Magazín Deník v této souvislosti informoval, že podle zaměstnanců se Aludyne potýkala s problémy již delší dobu, a to zejména poté, co ztratila hlavního odběratele z oblasti automobilového průmyslu. Navíc část zaměstnanců závod opustila již během února (zbytek odchází nyní v březnu), takže bylo opravdu jasné, že se něco děje – koneckonců, něco takového prostě neutajíte. Firma slibuje, že všichni pracovníci dostanou zákonné odstupné, a to ve výplatním termínu během dubna.
Americká firma, evropský problém?
Zajímavostí je, že i když skupina Aludyne provozuje závody po celé Evropě (redakce její pobočky našla v Polsku, Německu, Norsku, Francii i Nizozemsku), uzavření se týká pouze české pobočky v Ostravě. Není ovšem jasné, v čem je situace u nás jiná než v okolních státech. Mají snad vše na svědomí malé pobídky od státu, o nichž čas od času s krachem velkých firem padne zmínka? To bohužel aktuálně není možné posoudit.
Státní podporu firma vracet nebude
Jisté vodítko tu však máme – vrchnost je totiž k této firmě opravdu benevolentní. Ačkoliv závod končí po pouhých šesti letech, firma zřejmě nebude muset státní pomoc, kterou na počátku svého podnikání obdržela, vracet. Ve hře však nebyly podle zpravodajského portálu iDnes jen dotace, jednalo se i o slevy na dani z příjmů, rekvalifikační programy i hmotnou podporu při vytváření nových pracovních míst. Zbývá otázka, proč se rozjezd nepodařil ani za tak atraktivních podmínek. Co teprve mají říkat drobní živnostníci, kteří si obvykle vydělávají na sebe?
Co si o pádu společnosti Aludyne myslíte vy?