Článek
Časy se mění a kdo se nepřizpůsobí, má holt smůlu. A jak jsme v redakci zjistili, přesně to potkalo i německou síť prodejen Am Damm, která po letech v oboru vyhlásila bankrot. A rozhodně nešlo o žádnou „malou rybku.“ Naopak – 11 velmi dobře vybavených poboček zaměstnávalo 250 lidí. Není to ale žádná výjimka, spíše smutný důkaz stále se stupňujícího trendu. Stačí se podívat na čísla.
Prodej aut už není zlatý důl
Za poslední rok a půl skončilo v Německu 47 dealerství a po celé EU to dělá už 312. A to je v tak úzce zaměřeném prodejním segmentu opravdu pořádný průvan.
Dřív to bylo opravdu snadné. Kdo to se zákazníky opravdu uměl, vydělal na každém prodaném autě opravdu slušné peníze. Jenže dnes? Marže klesly na směšných 1,8 až 2,3 procenta. V roce 2019 to bylo ještě kolem 4,5 %. A z toho se má platit nájem, mzdy, energie…? Jistě uznáte, že tady něco prostě nehraje. Ne ve chvíli, kdy náklady prakticky všeho letí nahoru jako raketa. Vezměte si třeba takové ceny energií v Berlíně – třeba ty během posledních let vyskočily z průměrných 19 na 45 tisíc eur měsíčně. A zdaleka nejsou samy.
Zákazníci raději sáhnou po ojetině
Navíc se změnilo i chování zákazníků – ani oni neutrácí, když opravdu nemusí. V Německu se tak podle nejnovějších čísel prodá skoro třikrát víc ojetin než nových vozů. A dealery nových aut to samozřejmě drtí. Není tedy divu, že jeden po druhém zavírají krám.
Internet drtí kamenné prodejce
A je tu i další důležitý faktor – přechod na online prodej. Tesla, taková Tesla už jede čistě přes internet a koncern Volkswagen se netají tím, že chce mít do několika let 80 % prodejů aut právě bez dealerů. Jak to tedy vypadá, do budoucna přežijí jen ti prodejci vozů, kteří mají navíc servis, bazar a k tomu třeba ještě zařízené financování. Kdo se spoléhá jen na prodej nových vozů, ten má dnes zaděláno na pořádné potíže – ovšem podle našeho názoru na tom mohou zákazníci jen vydělat. Aspoň něco jsou tedy dobré zprávy.
Co si o tom všem myslíte vy? Šli byste raději pro auto do showroomu, nebo byste si ho koupili rovnou online?
Zdroj: Deutsche Welle, Clean Energy Wire, Reuters