Hlavní obsah
Sport

Chtějí české fotbalové kluby diváky na svých stadionech?

Foto: Richard Boyle (Unsplash)

Chtějí české fotbalové kluby diváky na svých stadionech? V následujícím článku jsme se zaměřili primárně na ticketing a jeho vliv na návštěvnost v rámci nejvyšší české fotbalové soutěže.

Článek

Pojďme se tedy podívat na konkrétní případy ticketingu v rámci Chance ligy. Začít můžeme na Slovácku, které v neděli hostilo úřadujícího ligového mistra Slavii a nejlevnější vstupenky na toto utkání byly v předprodeji k dostání za 500 Kč. V den utkání je cena vstupenky ještě vyšší. V prvním kole Slovácko na domácím stadionu v Uherském Hradišti hostilo Sigmu Olomouc, která je úřadujícím vítězem národního poháru známého jako MOL Cup a účastníkem letošního ročníku Evropské ligy. Cena vstupenek v předprodeji na toto ligové utkání byla ovšem poloviční.

Při zakoupení permanentní vstupenky na Slovácko za 3250 Kč vás při 18 zápasech za sezónu (tak tomu bylo v loňské sezóně) vyjde jedno utkání Slovácka na 180 Kč a jako bonus v ceně získáte volný vstup na domácí pohárové zápasy MOL Cupu. Takže zakoupení vstupenky na Slavii v den utkání je třikrát dražší! Stejné to bude v případě, kdy na Slovácko dorazí například Baník, Sparta nebo Viktoria Plzeň.

V případě, kdy bude nedělní ligové utkání mezi Slováckem a Slavií chtít navštívit průměrná česká rodina bez permanentních vstupenek, kterou budou tvořit dvě nezletilé děti (5-14 let) a otec s matkou, tak je návštěva tohoto ligového utkání vyjde v předprodeji na 1500 Kč. V případě starších dětí za rodinu na fotbale v Uherském Hradišti zaplatíte 2000 Kč. V den utkání to pak bude 1650 Kč nebo 2200 Kč! Bez jakékoliv přidané hodnoty. První ligové kolo se Sigmou Olomouc by rodinu s dětmi vyšlo v předprodeji na 750 nebo 1000 Kč, což je polovina oproti utkání s ligovým mistrem. V den utkání pak vstupenky pro rodinu vyjdou na 900 až 1200 Kč.

Praha versus zbytek ČR

Průměrná hrubá měsíční mzda letos dosahovala ve Zlínském kraji částky 40 510 Kč a meziročně se navýšila o 5,2 %, tj. o 2 001 Kč. Mzda se stala mezikrajsky druhou nejnižší a za republikovým průměrem zaostávala o 6 414 Kč. Druhá nejnižší pozice připadla Zlínsku rovněž v absolutním i procentuálním navýšení mzdy. S ohledem na inflaci vzrostla reálná mzda ve Zlínském kraji o 2,4 %, republikový přírůstek činil 3,9 %. Průměrná hrubá měsíční mzda zaměstnanců v Praze dosáhla v 1. čtvrtletí roku 2025 na 62 472 Kč a byla tak opět nejvyšší mezi kraji. Průměr republiky přesáhla o 33,1 %.

Na největší ligový zápas, kterým je bezesporu pražské derby mezi Spartou a Slavií se s rodinou podíváte za 1800 Kč (Sparta) a 2100 Kč (Slavia), což je vzhledem k významu utkání, kupní síle v obou regionech a hlavně kvalitě vyžití díky přidruženým akcím naprosto propastný rozdíl mezi Slováckem a Prahou. Takzvaný #SlaviaFest (doprovodný program před domácími utkáními Slavie) dokonce získal prestižní ocenění Sport Alive Awards za nejlepší fanouškovský zážitek.

Zápas je pro nás mnohem víc než 90 minut. Bereme ho jako příležitost potkávat se. I proto jsme spustili #SlaviaFest, speciální fanzonu, ve které si přijdou na své všichni. Od dětí po seniory. Od milovníků gastronomie po aktivní sportovce. Místo pro setkávání generací se otevírá před každým domácím zápasem.

Nejlevnější vstupenky na ligová utkání v Praze nabízí logicky menší pražské kluby Dukla Praha a Bohemians Praha na jejichž ligová utkání se dostanete za cenu kolem dvou stovek. Na Julisce je standardní cena 290 Kč. Členové fanklubu, obyvatelé Prahy 6, studenti, důchodci a držitelé průkazu ZTP mají vstupné na Duklu za 200 Kč. Děti do 15 let zaplatí za ligové utkání pouze 50 Kč! V Dolíčku se na ligový fotbal podíváte za 200 Kč. Vstupenky na hlavní tribunu vyjdou na 300 Kč a ZTP, důchodci nebo děti mají na Bohemians 50 % slevu.

Obří zájem o ligový fotbal je na Slavii a Spartě, kde mají beznadějně vyprodané permanentní celoroční vstupenky a další zájemci o jejich případnou koupi se musí přihlásit na waiting list. V minulém ročníku Chance ligy měla Slavia průměrnou návštěvnost 18 306 diváků (kapacita stadionu Eden je 19 370 diváků) a Sparta 15 865 (kapacita stadionu Letná je 18 349 diváků).

Slavia Praha má své domácí utkání prakticky vyprodána ( průměrné zaplnění stadionu Eden je 94,51 %) a není se čemu divit vzhledem k již zmiňované fanzóně #SlaviaFest nebo Tribuně Sever (skupina fanoušků Slavie Praha), která byla vyhlášena nejlepším ultras táborem na světě v roce 2024 podle organizace Ultras World.

Nejlevnější ligové vstupenky na Slavii stojí 390 Kč. Slavia poskytuje slevu 10 % členům Fanklubu a Odporu přátel Slavie. Studenti, senioři a ZTP mají slevu 20 %. Děti do 15 let mají 50 % slevu.

Nejlevnější ligové vstupenky na Spartu stojí 350 Kč. Držitelé průkazu ZTP mají slevu 50 % z ceny vstupenky. Děti na Spartě mají slevu 50 % na permanentní vstupenku nebo na vstupenky na ligová utkání. Podmínkou pro slevu je registrace ve Sparta Clubu Junior.

Největší fanouškovskou základnu mimo hlavní město má jednoznačně Baník Ostrava, čemuž odpovídá i cena vstupného, která startuje na 280 Kč. Na zápasy Baníku se Spartou, Slavií a Plzní se diváci dostanou od 430 Kč. Děti do 6 let bez nároku na místo a ZTP/P mají vstupné zdarma. Samozřejmostí jsou slevy pro studenty, seniory a ZTP.

Nyní se přesuneme na východ Čech, kde v nedávné době vyrostli dva nové fotbalové stadiony. Ten první byl v roce 2023 otevřen v Pardubicích. Cena za drtivou většinu ligových utkání začíná v Pardubicích na cenovce 220 Kč. Zlevněné vstupné pro děti, důchodce a ZTP začíná na cenovce 140 Kč. Nejdražší vstupenku na takzvaná TOP utkání (Baník, Hradec Králové, Slavia a Sparta) pořídíte za 400 Kč.

Nedlouho po Pardubicích otevřeli nový fotbalový stadion také v nedalekém Hradci Králové. Malšovická aréna byla oficiálně otevřena 3. září 2023 a má kapacitu 9300 diváků. První utkání se na novém stadionu, který patří k nejmodernějším arénám v Česku odehrál již 5. srpna 2023. Nejlevnější vstupenky na ligová utkání pořídíte v Hradci Králové za 210 Kč. Zlevněné vstupné začíná na 190 Kč. Zápasy s TOP soupeři, kterých je v Hradci Králové o poznání více než v Pardubicích můžete vidět za cenu od 350 do 520 Kč. Pro děti do 130 cm lze pořídit vstupenku za 20 Kč bez nároku na vlastní sedačku. Vozíčkáři mají vstupné zdarma.

Nestupidnější ticketing má jednoznačně Mladá Boleslav. Nejdražší vstupenky na ligu mimo pražská „S“ mají na Slovácku, což je vzhledem k průměrné mzdě a kupní síle v regionu naprostý úlet. Cenám na Slovácku se pak může rovnat pouze Baník Ostrava, který je ovšem na rozdíl od Slovácka ligovým fenoménem s dlouholetou tradicí, který je nedílnou součástí třetího největšího města v České republice. Jednoduchý přehled všech ligových kluby a jejich cenotvorby pak naleznete v tabulce níže.

Foto: axiom

Nejlevnější vstupenky na ligová utkání

Nejlevnější vstupenky na ligová utkání mají dlouhodobě v Teplicích. Kde vstupenky na ligový fotbal pořídíte již od 150 Kč (v den zápasu za 200 Kč). Klání s TOP soupeři (Sparta, Slavia, Plzeň, Ostrava) vyjdou v Teplicích na 300 Kč (v den zápasu za 400 Kč). Děti do 150 cm a ZTP mají vstup zdarma. Studenti a senioři mají slevu na permanentky.

Velmi levné vstupenky na fotbal se dají sehnat překvapivě také v Olomouci, kde nejlevnější vstupenky stojí 150 Kč. Na soupeře s vyšším renomé (Slavia, Sparta, Baník a Plzeň) stojí nejlevnější vstupenky 260 Kč. Děti do 6 let bez nároku na místo mají vstupné zdarma. ZTP/P mají 100 % slevu. ZTP, studenti a senioři mají 50 % slevu.

Podobně je na tom nováček ze Zlína, který nabízí nejlevnější vstupenky od 180 Kč a nejdražší vstupenky na hlavní tribunu při utkáních s TOP týmy vyjdou na pouhých 370 Kč, což ve srovnání s nedalekým Uherským Hradištěm vypadá až komicky, protože Slovácko nabízí nejdražší vstupenky na stejná utkání za 650 Kč. Děti do 6 let mají vstup zdarma bez nároku na místo a ZTP mají ve Zlíně 50 % slevu.

Podobné ceny za ligový fotbal jako ve Zlíně, Olomouci nebo Teplicích mají například v Karviné, kde nejlevnější vstupenky koupíte již od 160 Kč a navíc nabízejí velmi výhodné rodinné vstupenky, které začínají na částce 300 Kč za dva dospělé a dítě. Rodinná vstupenka pro dvě dospělé osoby a tři děti vyjde na 420 Kč. Jaký to kontrast oproti Slovácku, kde za rodinu na průměrném ligovém fotbale zaplatíte minimálně dvojnásobek. Za utkání s Top soupeři pak v Uherském Hradišti zaplatíte klidně i pětinásobek!

Na kolik vyjde ligový fotbal v televizi?

Kompletní nabídku všech zápasů nadcházející sezóny fotbalové Chance ligy, nejvyšší domácí profesionální soutěže, nabízí výhradně streamingová služba Oneplay na svých kanálech Oneplay Sport. Pokud tedy chcete mít přístup ke všem utkáním Chance ligy, tak si musíte pořídit balíček Oneplay Extra Sport, který stojí 599 Kč za měsíc. Při počtu 276 ligových utkáních vychází jedno utkání při ročním předplatné nějakých 26 Kč. Navíc v ceně máte videotéku Oneplay a další stovky sportovních událostí včetně nejlepších evropských fotbalových soutěží jako jsou Liga Mistrů, Premier League nebo Serie A.

Foto: Soumith Soman (Pexels)

Příklady dynamického ticketingu ze zahraničí

Dynamický ticketing stále častěji proniká i do sportovní oblasti a často trestá především opravdové fanoušky fotbalových klubů, kteří si z nejrůznějších důvodů nemohou pořídit sezonní permanentky (podobně jako v případě Slavie a Sparty, kdy jsou permanentky beznadějně vyprodané). Například v Premier League tvoří permanentky přibližně 70 % vstupenek prodaných kluby.

Vstupenky se při dynamickém ticketingu prodávají za proměnou základní cenu, která se může v průběhu času zvyšovat. Včasný nákup vstupenek vám může zajistit lepší cenu. Problém nastává při velkém zájmu, kdy se drahé vstupenky dostávají spíše do rukou fotbalových turistů namísto místním fanouškům, kteří pro svůj tým dýchají a na stadionu svým fanděním vytváří pro klubu domácí atmosféru.

Možná se to ve finančních účtech neprojeví, ale kluby bez fanoušků jsou nic.

Toto téma nejvíce rezonovalo nejen fotbalovou scénou především minulý rok v návaznosti na reunion britské rockové veličiny Oasis, protože někteří fanoušci Oasis se setkali s velkým zvýšením cen vstupenek poté, co strávili několik hodin čekáním v online frontě. Vlna nevole z řad fanoušků se zvedla při zavedení dynamického ticketingu na domácích utkáních baskického fotbalového klubu Valencia CF. Podle fanouškovské organizace Libertad VCF nejsou fanoušci jen obyčejní zákazníci, ale jsou to lidé, kteří klub tvořili a podporují ho po celou dobu jeho dlouhé historie.

Je to strategie čisté spekulace založená na poptávce, aniž by se bralo v úvahu, že fotbaloví fanoušci nejsou jen zákazníci, kterým je jedno, jestli létají s Ryanairem nebo British Airways.

Organizace Football Supporters Europe, která zastupuje fanoušky na celém kontinentu důrazně odmítá takzvané dynamické ceny ve fotbale. Podle FSE totiž není dynamický ticketing nic jiného než do očí bijící chamtivost klubů, což může být do jisté míry i paralela s českým prostředím. Například Premier League vyžaduje, aby kluby zveřejňovaly ceny vstupenek na začátku každé sezóny, což teoreticky brání dynamickému stanovování cen.

Ovšem i přesto fanouškovské skupiny z klubů jako Liverpoolu, Tottenhamu, West Hamu nebo Wolverhamptonu protestovaly proti změnám v cenách vstupenek a postupech, které byly provedeny před startem letošní sezony, kdy 19 z 20 klubů Premier League zvýšilo ceny vstupného.

Úvaha na závěr

Nebylo by pro kluby jako Slovácko výhodnější mít přijatelnější cenovou politiku a plný stadion domácích fanoušků, kteří je poženou za sportovním úspěchem? Protože realita nejen na městském fotbalovém stadionu Miroslava Valenty v Uherském Hradišti je tomu na hony vzdálena. Slovácku se dlouhodobě nedaří vyprodávat stadion ani při utkáních se Spartou, Baníkem, Zlínem nebo Slavií a pokud se to náhodou přeci jen povede, což rozhodně nebývá pravidlem, tak je to především zásluhou hostujících fanoušků, kteří na svých výjezdech dokáží pro své kluby vytvořit v Uherském Hradišti domácí atmosféru.

Ani v posledním utkání se Slavií tomu na Slovácku nebylo jinak. Návštěvnost uvedena domácím klubem byla 7 174 diváků. Utkání se Slavií se v Uherském Hradišti hrálo v neděli 3. srpna od 15:00 a opticky polovinu návštěvníku tvořili hostující fanoušci oděni do typické červenobílé kombinace. Volných míst bylo na stadionu Miroslava Valenty na první pohled taky poměrně dost. V minulém ročníku první fotbalové ligy mělo Slovácko průměrnou návštěvnost 4188 diváků, což tvoří 52 % kapacity fotbalového stadionu v Uherském Hradišti a tato čísla ještě patří k tomu lepšímu průměru, který je v první lize k vidění.

Návštěvnost Chance ligy je totiž dlouhodobě naprosto tristní až na pár světlých výjimek v podobě Slavie, Baníku, Sparty, Bohemians, Viktorie Plzeň nebo Hradce Králové a nějaké výrazné zlepšení je zatím v nedohlednu. Jediným příslibem zlepšení může být v budoucnu fotbal v Brně, ale jen za předpokladu, že se dočká nového adekvátního zázemí.

Mohou nižší ceny přilákat do ochozů více diváků, kteří by jinak na stadion nepřišli? Nepovede logicky větší návštěvnost k lepší atmosféře a potenciálně i vyšším příjmům z prodeje občerstvení nebo merchandisingu. Není plný stadion atraktivnější pro televizní přenosy a potenciální i současné sponzory? Může v českém fotbale fungovat model dynamického ticketingu za předpokladu, že bude zohledňovat cenu podle reálného zájmu fanoušků o utkání nebo je to čiré zlo a vstupenky na všechny ligové soupeře mají mít stejnou cenu?

Své postřehy a názory můžete psát do komentářů pod tímto článek nebo můžete na tento článek reagovat napsáním svého vlastního textu.

Zdroje: BBC, ČSÚ, LFA

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz