Hlavní obsah

Ve školním sešitě jsem našla poznámky, které nepsalo moje dítě.

Našla jsem je úplnou náhodou.

Článek

Hledala jsem v synově aktovce potvrzení pro školu a vytáhla sešit z matematiky. Byl otevřený uprostřed, mezi běžnými příklady a jeho typickým, lehce kostrbatým písmem.

A tam to bylo.

Krátké věty, psané jinou rukou. Tvrdší tahy, jiný sklon, jiný tlak na papír.

„Snaž se víc.“
„Tohle už bys měl umět.“
„Zase špatně.“

Nešlo o klasické červené opravy učitele. Nebyly tam známky, nebyla tam razítka. Byly to poznámky vepsané mezi řádky. Jako by někdo vstoupil do prostoru, který patřil jen dítěti, a zanechal tam svůj názor.

Zavolala jsem syna a zeptala se ho, kdo to psal.

Neodpověděl hned. Sedl si ke stolu, díval se jinam a pokrčil rameny.
„Nevím,“ řekl tiše.

To byla první chvíle, kdy jsem zbystřila. Děti obvykle vědí. I když nechtějí říct pravdu, vymyslí si něco. On jen ztichl.

„Ty poznámky nejsou tvoje,“ řekla jsem klidně. „A nejsou ani od paní učitelky.“

Přikývl. Pomalu. Jako by se bál, že když přikývne rychle, něco tím potvrdí.

„Kdo je tam píše?“
„Někdy… někdo.“

Ten večer byl neklidný. Špatně usínal, pořád se ptal, jestli se zlobím. Ujišťovala jsem ho, že ne. Ale uvnitř mě rostl pocit, že se dívám na špičku něčeho mnohem většího.

Druhý den jsem si sešit prohlédla pořádně. Ty poznámky se objevovaly vždy po určitých hodinách. Vždy stejným písmem. A vždy jen v jeho sešitě.

Ve škole jsem se nejdřív ptala opatrně. Třídní učitelka byla překvapená. Přísahala, že to nepsala ona. Ukázala jsem jí stránky. Chvíli mlčela.

„Tohle není moje písmo,“ řekla nakonec. „A nemělo by to tam být.“

Až školní psycholožka položila správnou otázku.

„Kdo se synem sedí v lavici?“

Spolužák. O rok starší. Opakoval třídu. Byl „šikovný“. Rychlý. Dominantní. Učitelé ho chválili, že pomáhá ostatním.

Pomáhal i mému synovi. Tím, že mu bral sešit. Že mu do něj psal „rady“. Že mu opravoval chyby – po svém. A když se syn bránil, řekl mu, že mu vlastně pomáhá. Že je hloupý, když to nechápe. A že by měl být rád.

„Říkal, že když to někomu řeknu, budu vypadat, že si stěžuji,“ řekl syn později. „A že pak to bude horší.“

Nebyl to křik. Nebylo to fyzické násilí. Bylo to systematické narušování hranic. Vstupování do prostoru, který měl být bezpečný. Přepisování jeho práce. Přepisování jeho sebedůvěry.

Škola zasáhla. Spolužák byl přesazen. Situace se řešila. Oficiálně „drobný problém“. Pro mé dítě to ale drobné nebylo.

Ještě dlouho si hlídal sešity. Zavírál je. Kontroloval. A pokaždé, když jsem viděla, jak si je bere blíž k sobě, věděla jsem, že se tam něco zlomilo.

Dnes už je to lepší. Píše si poznámky sám. Občas se na ně podívám. Jsou křivé, někdy špatně napsané. Ale jsou jeho.

A já jsem pochopila jednu věc: že ne všechny zásahy do dětského světa jsou viditelné na první pohled. Někdy je najdete až mezi řádky. Tam, kde někdo cizí zanechal stopu, kterou tam nikdy neměl zanechat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz