Hlavní obsah
Příběhy

Moje dítě udělalo něco nečekaného. Okamžitě se o tom začalo mluvit v celé škole, říká Jarmila (29)

Foto: Shutterstock.com-zakoupená licence

Když člověk má děti, nikdy neví, čím ho překvapí. Každý den přichází něco nového. Někdy je to maličkost, která rozesměje, jindy naopak něco, co člověka vyvede z míry.

Článek

Většinou jsou to drobnosti, které zůstanou v rodině, ale občas se stane, že se dětský nápad nebo čin rozšíří dál. A přesně to se stalo u nás. Netušila jsem, že jeden jediný okamžik, zdánlivě nevinný, spustí lavinu, o které se pak mluvilo v celé škole.

Byl to obyčejný den, jakých už máme za sebou stovky. Dítě šlo do školy s aktovkou na zádech a já jsem ho vyprovodila jako obvykle ke dveřím. Vůbec jsem netušila, že dneska budu odpoledne stát před ředitelnou a poslouchat, co se vlastně přihodilo. Měla jsem v plánu úplně jiné starosti, ale život, jak zná každý rodič, se málokdy drží našich plánů. Když zazvonil telefon a já viděla na displeji číslo školy, okamžitě jsem zpozorněla.

Volala třídní učitelka a hned v úvodu mě uklidňovala, že se nic nestalo, že se nemusím bát. Už to bylo podezřelé. Člověk ví, že když někdo začne větou „nic se neděje, všechno je v pořádku“, tak se děje víc, než si myslí. A taky že ano. Učitelka mi začala vyprávět, že moje dítě během vyučování udělalo něco, co nikdo nečekal. Že to nebylo nijak nebezpečné, spíš odvážné, jenže v tu chvíli to zaujalo celou třídu a než skončila první hodina, věděla o tom půlka školy.

Když jsem pak přišla osobně, dozvěděla jsem se všechno do detailu. Při hodině prý probírali nudné učivo a moje dítě, které nikdy moc dlouho nevydrží sedět v klidu, najednou vstalo a s úplnou samozřejmostí začalo učiteli vysvětlovat, že existuje i jiný způsob, jak se to dá naučit. Představte si, že se zvedne desetileté dítě, vezme do ruky křídu a začne ostatním dětem u tabule ukazovat vlastní „metodu“, jak si látku zapamatovat. To by se ještě dalo přejít jako dětská odvaha, jenže ono se to dětem líbilo. Smály se, zapojovaly, začaly tleskat a učitel, místo aby je utišil, zůstal stát a zíral.

Jakmile zazvonilo, šuškalo si o tom celé patro. Děti si mezi sebou předávaly, že „ten a ten“ dneska učil místo učitele a že to bylo prý lepší než běžná hodina. A protože dětská fantazie nemá hranice, do oběda už to znělo tak, že moje dítě „vystřídalo učitele“ a že se asi stane profesorem. Odpoledne jsem se dozvěděla, že už se to doneslo i do ředitelny.

Ředitel si mě zavolal a já šla s obavou, jestli nebudeme mít problém. Čekala jsem výtky za vyrušování, že si dovolilo něco, co se nemá. Jenže reakce byla úplně jiná. Ředitel se usmíval, popisoval mi, jak se děti bavily, a nakonec dodal, že by si přál, aby měl ve škole víc takových odvážných žáků. Přestože to nebylo úplně podle pravidel, viděl v tom něco pozitivního. Řekl mi, že se o mém dítěti mluví na chodbách a že to je vlastně ukázka sebevědomí a nápaditosti.

Přiznám se, že jsem na to koukala s rozpaky. Na jednu stranu jsem cítila hrdost, která máma by nebyla pyšná, když její dítě předvede něco tak nečekaného a ještě tím pobaví celou školu. Na druhou stranu jsem ale přemýšlela, jestli to není už příliš, jestli by přece jen nemělo víc respektovat pravidla a nebrat si prostor, který mu nepatří. Byl to okamžik, kdy jsem se sama sebe ptala, kde je hranice mezi zdravou odvahou a drzostí.

Další dny se o tom pořád mluvilo. Děti chodily za mým potomkem a ptaly se, jestli zase něco „předvede“. Učitelé se usmívali, někteří dokonce při obědě v jídelně s úsměvem pronesli, že se z něj asi stane učitel. Já jsem přemýšlela, jak se k tomu postavit doma. Nechtěla jsem tu odvahu a sebevědomí shazovat, ale zároveň jsem potřebovala vysvětlit, že všechno má své hranice. Tak jsme si večer sedli a já jsem se zeptala, proč to vlastně udělalo. A odpověď byla tak prostá, že mi na chvíli došla slova.

„Chtěl jsem, aby to pro ostatní nebyla nuda,“ řeklo dítě s úplnou samozřejmostí. A v tu chvíli jsem pochopila, že to nebyl rozmar ani potřeba předvádět se. Byla to snaha zapojit ostatní, ukázat jim, že to jde i jinak. Dětská upřímnost je někdy odzbrojující. Možná právě proto to zaujalo tolik lidí, protože to nebylo naučené ani vypočítané, ale úplně přirozené.

Od té doby se občas stane, že se to mezi rodiči znovu otevře, někdo mi řekne, že slyšel o „tom učiteli z páté třídy“. A já nevím, jestli se smát, nebo trochu káravě zakroutit hlavou. Jedno je ale jisté, tenhle okamžik nám připomněl, že děti jsou plné překvapení a že jejich odvaha může někdy rozpoutat malou bouři, která se rozšíří dál, než bychom čekali.

A tak si říkám, že je to možná dobře. Možná by dospělí taky občas potřebovali tuhle odvahu postavit se, říct svůj nápad, ukázat jiný pohled, i když to vybočí z pravidel. Možná právě to je důvod, proč se o tom mluvilo v celé škole. Protože to nebyl jen dětský rozmar, ale malá připomínka toho, že někdy se svět změní díky jednomu nečekanému kroku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz