Hlavní obsah
Názory a úvahy

Vánoční losy: Jak vyhodit peníze oknem a ještě se u toho tvářit radostně

Foto: Betynka

Jak jsem se zase nechala zlákat nákupem losů jako nejlepšího dárku s vidinou bohatství.

Článek

Sedím u stolu a škrábu už desátý vánoční los. Pět set korun v háji a výsledek? Velké kulové. „Zkus to, třeba budeš mít štěstí,“ říkali. Jo, štěstí. Spíš jsem měla štěstí, že jsem nekoupila víc losů. Začalo to nevinně. V obchodě na mě křičely ty veselé vánoční losy s třpytkami a obrázky dárečků. „Vyhrajte až milion!“ hlásaly velké nápisy. A já, naivní duše, jsem si řekla, že by bylo fajn mít pod stromečkem nějaké extra peníze.

První los - nic. „To nevadí, první los nikdy nevyhrává,“ utěšovala jsem se. Druhý los - zase nic. Třetí, čtvrtý, pátý… Po desátém losu už mi bylo jasné, že jediný, kdo tady vyhrává, je Sazka. Je fascinující, jak nás dokážou nalákat na tu iluzi možné výhry. Všechny ty lesklé obrázky, vánoční motivy a sliby milionových výher. Přitom šance, že něco vyhrajete, je asi stejná jako že vám na zahradu přistane Santa s celým sobím spřežením. Nejhorší jsou ty „skoro výhry“. Když vám chybí jedno číslo nebo jeden symbol. To je tak dokonale promyšlené, že máte chuť koupit si další los, protože „příště už to určitě vyjde“. Newsflash - nevyjde.

Kamarádka mi říkala, že její sestřenice vyhrála pět tisíc. Jasně, a můj soused viděl yettiho. Vždycky někdo zná někoho, kdo vyhrál. Ale já osobně neznám nikoho, kdo by vyhrál víc než tu směšnou stokorunu. A ty fronty u stánků! Lidé kupují losy po desítkách, jako by to byly rohlíky. Počítají, že když koupí víc losů, zvýší si šanci na výhru. Matematicky to možná dává smysl, ale realita je jiná - čím víc losů koupíte, tím víc proděláte. Nejvíc mě štve ta manipulace s emocemi. „Darujte štěstí svým blízkým,“ hlásají reklamy. Jaké štěstí? Štěstí je, když ty peníze radši použijete na něco smysluplného, ne na škrábání papírků s falešnou nadějí.

Příští rok už se nenechám nachytat. Žádné losy, žádné sny o milionech pod stromečkem. Těch pět stovek si radši přidám do kasičky na dovolenou, nebo koupím něco užitečného. Protože upřímně - větší šanci na zbohatnutí máte, když ty peníze hodíte do fontány a něco si přejete.

A víte, co je na tom všem nejhorší? Že i když tohle všechno vím, příští Vánoce mě ty třpytivé losy zase zlákají. Protože naděje umírá poslední. Ale moje peněženka umírá první. Takže pokud přemýšlíte o koupi vánočních losů, ušetřete si peníze i zklamání. Kupte si radši čokoládu. Ta vám sice taky nepřinese miliony, ale aspoň si na ní pochutnáte. A nebudete muset strávit večer škrábáním papírků jen proto, abyste zjistili, že jste zase nevyhráli nic.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz