Článek
Reklamní letáky jsou v dnešní době doslova všudypřítomné. Pravidelně je nacházíme v našich schránkách nebo ve specializovaných přihrádkách před domem. A že se jich tam každý týden nashromáždí opravdu velké množství. Nejčastěji se tam dostávají slevové letáky jednotlivých supermarketů a hypermarketů v blízkém okolí.
Ty však mají zpravidla omezenou platnost, v drtivé většině případů platí po dobu jednoho týdne. Po tuto dobu slouží těm, kteří chtějí v akcí výhodně nakoupit, jakmile však jejich platnost vyprší, přestávají být takové letáky k užitku a končí v odpadkových koších a následně v popelnicích.
Napadlo vás ale někdy, kolik takových letáků musí každý obchodní řetězec natisknout, aby s nimi každý týden zásoboval celou republiku? Jedná se zhruba o více než dvě miliardy letáků ročně, což je nepředstavitelné množství následného odpadu, se kterým si některé obce zkrátka nevědí rady. A právě proto bude zaveden poplatek za recyklaci reklamních letáků, jak nedávno schválila vláda.
Podle přijaté novely by měl poplatek za recyklaci letáků pomoci obci s odpadem lépe naložit. Pro obce totiž může být finančně velmi náročné zpracovávat každý týden tisíce či desetitisíce reklamních letáků. Novela tak počítá s tím, že se na financování likvidace letáků bude podílet i další subjekt.
Nově by se na recyklaci letáků měl podílet jejich výrobce, popřípadě zadavatel. Část finančních prostředků tak budou hradit samy obchodní řetězce, které letáky do schránek distribuují. A to je jednoznačně pozitivní krok dopředu. Letáky totiž sice pomáhají lidem se orientovat ve slevách na daný týden a nediskrimunují ty, kteří nemají přístup k internetu nebo s ním zkrátka jen neumí, na druhou stranu ale zatěžují životní prostředí neskutečným způsobem. A je zcela správné, že by se na financování jejich likvidace měli jejich výrobci podílet.
Jenže to očividně nebude tak jednoduché. Poplatky za recyklaci se totiž vztahují pouze na distributory reklamních a slevových letáků, politická reklamní sdělení do novely zahrnuta nejsou. A právě proto se novela stala terčem kritiky za to, že je pro obchodníky diskriminační.
Jenže životní prostředí nezatěžují pouze slevové a reklamní letáky, zatěžuje jej každá nevyžádaná pošta či písemná sdělení, která končí v našich poštovních schránkách či na specializovaných místech před našimi domy. A stejně tak by k tomu mělo být přistupováno. Náklady na recyklaci se obci kvůli těmto letákům zvyšují s jejich množstvím. A je přitom zcela jedno, čeho se dané letáky týkají. Podílet by se měl ale každý.
Schválení novely o recyklaci reklamních letáků je tak sice krokem kupředu, v zásadě má ale novela ještě mnoho nedostatků. Ty snad budou doladěny časem, až bude zřejmé, jak bude znění novely dodržováno v praxi.
Zdroje: