Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Předjíždění zprava – mýty, polopravdy a skutečnost

Foto: Policie ČR

S předjížděním vpravo může mít problém i učitel v autoškole nebo sám policejní ředitel. Může se? Nesmí? Kdy je to souběžná jízda? Jakou roli při něm hraje počet pruhů? A jaký dopad může mít, když jeden chytrák něco řekne a druhý to zopakuje?

Článek

Některá pravidla silničního provozu jsou jasná a dobře srozumitelná všem - třeba zákaz vjezdu (ty nedodržet není nic jiného než záměrná ignorace). Některá pravidla mohou být matoucí - například přikázaný směr (splést se můžete, ale praxe vás naučí). A pak tu jsou pravidla nejasná, matoucí nebo záměrně překrucovaná. S takovými pravidly pak může mít problém i učitel v autoškole nebo sám policejní ředitel. Jedno z takových pravidel je předjíždění vpravo. Může se? Nesmí? Kdy je to souběžná jízda? Jakou roli při něm hraje počet pruhů? A jaký dopad může mít, když jeden chytrák něco řekne a druhý to zopakuje? Komu vlastně můžeme věřit?

Pro začátek si vysvětlíme několik pojmů:

Co je to vlastně „předjíždění“?

Může se to zdát zvláštní, ale zákon pojem „předjíždění“ nedefinuje. V některých pasážích však zmiňuje, že předjíždění je možné s vybočením ze směru jízdy i bez vybočení - např. §17 odst. 2 a 3 zákona č. 361/2000 Sb. (to si zapamatujte, za chvíli se k tomu vrátíme).

Foto: Zákon o provozu na pozemních komunikacích

§17 Předjíždění

K čemu jsou určeny jízdní pruhy mimo obec?

V tomhle už má zákon jasněji: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování,“ (§12 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.)

Z výše uvedeného mimo jiné vyplývá pravidlo, že jezdit se má vpravo.

Kudy se předjíždí?

I na tuhle specifikaci zákonodárci mysleli, dle §17 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. platí:

Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy. Při jízdě v připojovacím nebo odbočovacím pruhu se smí vpravo předjíždět též vozidlo jedoucí v průběžném pruhu. Odbočovací pruh je přídatný jízdní pruh určený pro odbočování (vyřazování) vozidel z průběžného jízdního pruhu.“

Co předjíždění není?

V první řadě je to jízda v obci po komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích. Dále pak souběžná jízda - tzn. jízda, kdy se v souběžných pruzích vytvoří souvislé proudy vozidel. (§12 odst. 2 a 3 zákona č. 361/2000 Sb.). A to je celý výčet. Zákon nestanovuje žádný další případ, kdy nejde o předjíždění. Z uvedeného tedy vyplývá, že (kromě zmíněných dvou případů) se každá situace, kdy jede ve více pruzích jedno vozidlo rychleji než druhé, za předjíždění považuje.

Foto: Zákon o provozu na pozemních komunikacích

§ 12 Jízda v jízdních pruzích

Proč tedy nepředjíždět vpravo?

Konečně se tak dostáváme k meritu věci. Předjíždí se vlevo a předjíždění je možné i bez vybočení ze směru jízdy. O předjíždění jde i v případech, kdy zůstáváte ve svém pruhu. Proto, pokud zůstanete v pravém jízdním pruhu a takzvaně „podjedete“ auto jedoucí vlevo, porušili jste zákon (vyjma případů zmíněných výše – což ale není případ “nechce se mi čekat, až ten pitomec uhne”).

A co tedy ten policejní ředitel?

To zásadní už víte, pokud vás však zajímá trocha té omáčky a chcete slyšet příběh o tom, že někdy nestačí ani 11 let na to, aby byl nějaký nešťastný výrok zapomenut, čtěte dál.

​O celou záležitost jsem se začal zajímat na základě toho, že Autoškola King na svých facebookových stránkách tvrdí, že pokud na dálnici pojedete pořád v pravém pruhu a předjíždíte auta v levém pruhu, nemůžete dostat pokutu. „Podloženo“ to mají 11 let starým vyjádřením šéfa dopravní policie.

A my už víme, že nemají pravdu.

Hlavní problém je možná stáří vyjádření, o které se opírají, protože na videu od autoškoly je předjíždění pravým pruhem na tříproudé dálnici, které je přestupek i podle PČR! Pan ředitel Lerch následně (stále rok 2013) připustil, že na komunikaci o třech jízdních pruzích je popsané jednání protizákonné, avšak stále zastává názor, že na komunikaci o dvou jízdních pruzích může jet vozidlo v pravém jízdním pruhu rychleji než v levém pruhu, aniž by se to považovalo za předjíždění, a tedy aniž by došlo k porušení zákona. Ministerstvo dopravy ovšem zastává názor, že takové jednání je v rozporu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a jedná se tedy o dopravní přestupek.

Výklad policie je chybný, předjíždění zprava na dálnici není povolené, jedná se tedy o dopravní přestupek
mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar

A protože pokutu vám asi nebude dávat sám šéf policie, doporučuji se řídit výkladem ministerstva a vpravo nepředjíždět (přeci jen je ministerstvo odvolacím orgánem i orgánem přezkumu).

V praxi tak může nastat naprosto absurdní situace – za předjíždění zprava vás policie pokutovat nebude (podmínkou je dvouproudá komunikace, na tříproudé se nesmí podjíždět ani podle policie, hezké, že?), dojde-li však k nehodě, úředníci dopravních odborů se budou řídit ministerským výkladem a za viníka bude označen „podjížděč“.

Po policii budeme požadovat, aby se řídila naším výkladem.
mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

JENŽE ministerstvo si to s Policií, zdá se, vyříkalo a o 6 let později (2019) už pan Lerch mluví jinak:

Video ovšem končí tím, nač jistě přinejmenším pomýšlí leckdo, kdo pomalé auto jedoucí v levém pruhu dožene – tzv. podjetím pravým pruhem. I to je však přestupek. „Řidiči hrozí vyšší trest než řidiči, který jede v nesprávném pruhu,“ varoval Lerch.

I když to znamená práci navíc, někdy je prostě potřeba ověřovat si (i s odstupem času) skutečnosti a své i cizí názory čas od času přezkoumat. Bohužel i autority můžou plácat blbosti a nejde se zaštiťovat vším, co nějaký náhodný týpek plácne do novin, byť je to šéf policie.

Tak ještě jednou a provždy! Jediným legitimním způsobem, jak předjet jiné vozidlo na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy mimo obec, jedoucí bezdůvodně v jiném než pravém pruhu, je buď předjet jej vlevo (pokud se jedná o vozovku s alespoň třemi jízdními pruhy), nebo se zařadit za něj a použít prostředky pro upozornění řidiče předjížděného vozidla, tedy světelné, případně zvukové výstražné znamení. Dále je samozřejmě možné zůstat v pravém pruhu, zpomalit a zůstat za úrovní vozidla jedoucího v nesprávném pruhu. Pak k předjetí vůbec nedojde.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz