Hlavní obsah
Finance

Akcie Alphabet klesají kvůli zpomalujícímu se růstu Google Cloud

Foto: Unsplash.com

Zpráva společnosti Alphabet za 3. čtvrtletí ukázala čtyři klíčové ukazatele.

Článek

Společnost Alphabet Inc. (GOOGL) (GOOG) měla během úterního obchodování po skončení obchodování smíšené výsledky poté, co mateřská společnost Google oznámila zprávu o výsledcích za třetí čtvrtletí 2023. Její akcie třídy A a C klesly o 6,1 %, resp. 5,9 % kvůli pomalejšímu růstu služby Google Cloud. Celkové tržby a čistý zisk společnosti Alphabet však překonaly očekávání trhu.

Zpráva společnosti Alphabet za 3. čtvrtletí ukázala čtyři klíčové ukazatele, které dohlížely na finance společnosti; 11% nárůst tržeb, 25% nárůst provozního zisku, prudký nárůst zisku na akcii (EPS) o 46 % a 31% nárůst provozního cash flow.

Čisté tržby firmy meziročně vzrostly o 11 % na významnou částku 76,7 miliardy USD. Finanční ředitelka (CFO) společnosti Alphabet Ruth Poratová uvedla, že pozoruhodné zlepšení tržeb bylo zdůrazněno „významným růstem v oblasti vyhledávání a YouTube a dynamikou v oblasti cloudu“. Celkové příjmy však snižovaly náklady na získávání provozu, které meziročně vzrostly o 6,9 % na 12,6 miliardy USD.

Inflace směrem k tržbám segmentu ve 3. čtvrtletí oproti meziroční změně ukazuje příspěvek několika podniků společnosti Google. Příjmy z vyhledávání Google i z ostatních reklamních toků vzrostly o 11 % na 44,0 miliardy USD, příjmy z reklamy na YouTube o 12 % na 8,0 miliardy USD, příjmy z reklamy v síti Google klesly o 2,6 % a v součtu dosáhly 7,7 miliardy USD a ostatní služby Google přispěly o 21 % více na 8,3 miliardy USD. Ve výsledku tak reklama společnosti Google nashromáždila celkem 59,6 miliardy dolarů, což znamená nárůst o 9,5 %.

I přes pokles z hlediska celkového růstu příjmů byl příspěvek služby Google Cloud k celkovým příjmům společnosti Alphabet pozoruhodný. Tržby cloudové divize dosáhly ve třetím čtvrtletí 8,4 miliardy dolarů, což je méně než Wall Streetem odhadovaných 8,6 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že se jeho meziroční růst tržeb ve sledovaném čtvrtletí zpomalil na 22 % ve srovnání s 28 % v 1. a 2. čtvrtletí, znervóznila tato dynamika některé investory vzhledem k obecně úspěšnému působení této jednotky jako motoru růstu tržeb společnosti.

Pro srovnání, Azure a další cloudové služby společnosti Microsoft zaznamenaly v prvním fiskálním čtvrtletí meziroční růst o 29 %. Společnost Amazon má tento čtvrtek rovněž oznámit své výsledky za 3. čtvrtletí, včetně příjmů z cloudových výpočetních služeb AWS, což by mohlo poskytnout další souvislosti k výsledkům Google Cloud.

Pokračujeme-li dále, provozní výnosy zaznamenaly meziroční skok o 25 % na 21,3 miliardy USD, přičemž provozní marže dosáhla 28, což je o tři body více než ve 3. čtvrtletí 2022. Nárůst provozních příjmů i čistého zisku byl podpořen snížením nákladů, které se zrodilo v důsledku propouštění v uplynulém roce. Služby Google navíc přinesly provozní zisk ve výši 23,9 miliardy dolarů, což je meziročně o 27 % více díky strategickému přesunu Google DeepMind ze služeb Google do nealokovaných firemních nákladů. Provozní zisk ve výši 226 milionů dolarů vykázal také Google cloud, což je výrazný kontrast oproti ztrátě 440 milionů dolarů ve 3. čtvrtletí 2022. Mezitím ostatní sázky společnosti Alphabet zaznamenaly provozní ztrátu ve výši 1,2 miliardy dolarů, což je o 2,5 % více než ztráta ve 3. čtvrtletí předchozího roku.

Zisk na akcii společnosti Alphabet raketově vzrostl na 46 % a dosáhl čistého zisku 19,7 miliardy dolarů, tedy 1,55 dolaru na akcii. Konsensuální odhad analytiků na Wall Street byl EPS ve výši 1,36 USD, který Alphabet pohodlně překonal. A konečně, hotovost z provozní činnosti společnosti meziročně vzrostla o 31 % na 30,7 miliardy dolarů, což vedlo k akumulaci hotovosti a ekvivalentů ve výši 30,7 miliardy dolarů, což je o 40 % více než fond na konci roku 2022.

Závěrem lze říci, že navzdory menšímu než očekávanému růstu Google Cloud zaznamenala společnost Alphabet solidní 3. čtvrtletí podpořené oživením růstu reklamy. Ačkoli klouzavý růst tržeb Google Cloud může některé investory zneklidnit, dlouhodobí investoři počítají s tím, že jedno čtvrtletí, nebo dokonce dvě či tři, je příliš krátká doba na hodnocení výkonnosti podniku nebo jakékoli obchodní jednotky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz