Hlavní obsah

Buffett investuje do akcií kosmetických firem po 33% poklesu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Burzovnisvet.cz

Je teď ten správný čas na nákup?

Článek

Známý investor Warren Buffett překvapivě zařadil ve druhém čtvrtletí do portfolia společnosti Berkshire Hathaway prodejce kosmetiky Ulta Beauty (ULTA). Buffett, který je známý svými úspěšnými strategiemi hodnotového investování, se v posledních letech ve svém portfoliu maloobchodním prodejcům příliš nevěnoval. Jedinými dalšími maloobchodními prodejci v portfoliu Berkshire jsou v současné době gigant v oblasti elektronického obchodu Amazon a prodejce podlahových krytin a dlaždic Floor & Decor.

Dříve Buffett vlastnil také akcie maloobchodního prodejce bytových doplňků RH, ale tuto pozici na konci roku 2022 opustil. Přidání společnosti Ulta Beauty tak představuje zajímavý krok ze strany investičního magnáta, který nabízí pohled na to, co může být novým zájmem v rámci rozšiřujícího se portfolia společnosti Berkshire.

Akcie Ulta Beauty vstoupily do portfolia Berkshire za cenu, kterou lze považovat za výhodnou, neboť cena akcií tohoto kosmetického prodejce zaznamenala ve druhém čtvrtletí meziroční pokles o 33 %. Přestože se akcie po zveřejnění zprávy o nákupu ze strany Berkshire zotavily, stále jsou za celý rok přibližně o 20 % níže. V současné době se obchoduje za forwardový poměr ceny k zisku (P/E) ve výši 13, což představuje značnou slevu oproti násobku, za který se maloobchodní prodejce obchodoval v posledních třech letech.

Akcie maloobchodního prodejce kosmetiky byly v letošním roce pod tlakem, a to zejména kvůli zesílené konkurenci prestižních značek, které zvýšily distribuci na internetových i fyzických maloobchodních platformách. Toto zostřené konkurenční prostředí vedlo ke snížení očekávání tržeb a provozní marže společnosti Ulta pro letošní rok. Navzdory těmto krátkodobým problémům investiční tým Berkshire zřejmě věří, že tyto překážky jsou zvládnutelné, jak je patrné z jejich vypočtené investice.

Jedním z potenciálních lákadel společnosti Ulta Beauty je trvalá síla a rostoucí postavení kosmetického průmyslu jako celku. Kategorie kosmetických výrobků zaznamenala v posledních třech letech rychlou expanzi a předpokládá se, že růst bude pokračovat, i když mírnějším tempem. Společnost Ulta, která je považována za největšího specializovaného prodejce kosmetiky v zemi, může z tohoto růstu odvětví značně těžit.

Zajímavé je, že kosmetický průmysl v minulosti vykazoval odolnost v době recese, což je jev označovaný jako „efekt rtěnky“. Poprvé o něm hovořila v roce 1998 profesorka ekonomie a sociologie Juliet Schorová ve své knize, kde popisuje sklon spotřebitelů, zejména žen, dopřát si v období ekonomického stresu menší luxusní zboží, jako je rtěnka. Tato teorie byla podpořena mnoha obdobími recese, včetně Velké recese, kdy prodej kosmetiky vzrostl, zatímco prodej oblečení utrpěl ztrátu.

Během pandemie Covid-19 a povinných masek se výdaje přesunuly k péči o pleť a parfémům, přičemž stále zůstaly v rámci odolné kategorie krásy. Nedávné údaje o prodeji odrážejí pokračující sílu tohoto odvětví, přičemž výdaje na parfémy a rtěnky zaznamenaly výrazný nárůst. Podle údajů společnosti Adobe vzrostl od ledna do května letošního roku online prodej vůní o více než 19 %, zatímco online prodej rtěnek vyskočil ve stejném období o více než 37 %.

Další přitažlivost Ulta Beauty spočívá v jejím jedinečném obchodním modelu. Ulta Beauty nabízí širokou škálu kosmetických výrobků, přičemž v jednom obchodě jsou k dispozici jak luxusní, tak prestižní a masové značky. To umožňuje zákazníkům s různými příjmy přístup k rozsáhlému sortimentu značek a zároveň flexibilitu při výběru mezi masovými a prestižními kategoriemi. Podle společnosti Circana více než 90 % kupujících prestižních kosmetických značek nakupuje také masové produkty, zatímco 35 % kupujících masových značek občas sáhne po prestižních značkách. Ulta poskytuje zákazníkům možnost uskutečnit tyto různorodé nákupy v rámci jednoho obchodu.

Navzdory současným nepříznivým podmínkám má společnost Ulta k dispozici různé nástroje, kterými hodlá usnadnit svůj růst. Jednou z těchto pák je její věrnostní program, který zajišťuje působivých 95 % tržeb společnosti a poskytuje jí množství údajů, na jejichž základě může zaměřit další reklamní a propagační úsilí na svou zákaznickou základnu.

Přestože došlo k nárůstu prestižní distribuce, žádný jiný maloobchodní prodejce se nemůže rovnat sortimentu, který Ulta nabízí napříč kosmetickými kategoriemi. Společnost Ulta plánuje v letošním roce zařadit do svého sortimentu nejméně 25 nových značek, čímž dále posílí svou nabídku výrobků. Společnost také hodlá posílit svou přítomnost na sociálních sítích a posílit spolupráci, aby přilákala zákazníky do svých prodejen a na online platformy.

Společnost Ulta nezvyšuje rychle počet svých prodejen, ale v tomto fiskálním roce plánuje přidat 60 až 65 nových provozoven, což představuje 4% až 5% nárůst počtu prodejen, což je v maloobchodním odvětví solidní výkon.

Na základě těchto úvah je zřejmé, proč společnost Berkshire Ulta zaujala. Akcie zůstávají na relativně nízké ceně, což signalizuje možnou výhodnou příležitost pro ostatní investory, kteří by také mohli chtít přidat Ultu do svých portfolií. Vzhledem k tomu, že kosmetický průmysl je i nadále solidním růstovým trhem a společnost Ulta vyvíjí společné úsilí, aby se vypořádala se současnými problémy, může tato investice přinést společnosti Berkshire v nadcházejících letech působivé zisky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz