Článek
Výroba letadel je velmi složitá a závisí na mnoha proměnných. Nedávné zprávy týkající se Boeingu, přední letecké společnosti, přinesly investorům, analytikům i obecným příznivcům tohoto odvětví směsici pohledů. Jedná se o bližší prozkoumání míry dodávek společnosti a prognózy budoucích prodejů, především v segmentu komerčních letadel, se specifickým zaměřením na výkonnost úzcetrupých letounů 737.
Klíčový aspekt střednědobých finančních ambicí společnosti Boeing spočívá v prodeji jejích komerčních letadel, zejména úzcetrupých letounů 737. O tom svědčí střednědobý finanční plán, který vedení společnosti Boeing předpovědělo již v listopadu 2022, kde předpokládalo, že volný peněžní tok (FCF) společnosti dosáhne kolem roku 2025 nebo 2026 výše 10 miliard USD.
Pokud se podíváme na specifika jednotlivých segmentů, očekává se, že lví podíl na finančních tocích bude mít divize Boeing Commercial Airplanes (BCA), která by měla vykázat provozní cash flow ve výši 9 miliard USD. Mezi další oddělení patří Boeing Global Services (BGS), kde se očekávají 3 miliardy dolarů, a Boeing Defense, Space & Security (BDS), kde se předpokládají 2 miliardy dolarů. I když se možná divíte, proč se tato čísla neshodují přesně na 10 miliardách dolarů, předpověď managementu počítá také s 2 miliardami dolarů na peněžních daních a další 2 miliardy dolarů budou započítány jako kapitálové výdaje.
Ústřední část strategie společnosti Boeing pro rozšiřování ziskové marže a generování volných peněžních toků (FCF) závisí na zvyšování výrobní kapacity, což následně snižuje náklady na jednotku. S rostoucí výrobou zdokonalují montážní linky svou efektivitu a zručnost, čímž se zdokonalují ve výrobních procesech.
Tyto fascinující vyhlídky se však společnosti Boeing nevyhýbá řada překážek. Nejviditelnější z nich jsou obavy o kvalitu v rámci výrobních parametrů, které vedly v letošním roce ke snížení objemu výroby. Tento nešťastný vývoj posunul časový plán náběhu výroby a omezil ziskový potenciál společnosti Boeing.
Navíc nekonzistentnost v dodávkách společnosti Boeing vyvolala řetězovou reakci problémů pro její dodavatele. Zpomalení ze strany společnosti Boeing může být pro některé dodavatele, kteří dohánějí poptávku, přínosné, ale může zatížit zdroje ostatních. Příklad tohoto stavu se ukázal 1. července, kdy Boeing oznámil svůj plán na převzetí společnosti Spirit AeroSystems, svého dodavatele trupů letadel, v rámci transakce, která se bude skládat výhradně z akcií. To, že má Boeing větší kontrolu nad dodávkami trupů letadel, je na jednu stranu pozitivní vývoj, nicméně zároveň to upozorňuje na skutečnost, že společnost Spirit musela začátkem roku propustit stovky pracovníků v důsledku zpomalení výroby letounu 737. Ať už se jedná o přidruženou společnost společnosti Boeing, nebo ne, nesrovnalosti ve výrobních poměrech letadel Boeing vždy narušují výrobní plány společnosti Spirit.
Kromě toho se společnost Boeing potýkala s dalším neúspěchem v souvislosti se zpožděnými dodávkami letounů 737. V prvním čtvrtletí společnost zvládla pouze 67 dodávek (průměrné měsíční tempo 22) a ve druhém čtvrtletí 70 (průměrné měsíční tempo 23).
Přesto však existuje světlá stránka, kterou stojí za to vyzdvihnout. Ze 70 letounů 737 dodaných ve druhém čtvrtletí bylo impozantních 35 dodáno v červnu. Pro rok 2024 plánuje společnost Boeing tempo dodávek modelu 737 ve výši 38 kusů měsíčně. Na květnové konferenci pro investory finanční ředitel Brian West optimisticky naznačil, že se připravují plány na realizaci tohoto cíle do konce roku. Dodáním 35 těchto letadel v červnu se tak Boeing výrazně přiblížil splnění svého cíle dodávek. Přestože velká část z těchto 35 letounů mohla být již v pozdní fázi vývoje, a proto je jejich dodávka výhodnější, bylo ještě třeba dokončit některé důležité procesy. Rostoucí tempo dodávek se proto pro investory společnosti Boeing ukazuje jako povzbudivé.
Co to všechno znamená pro potenciální nebo stávající investory? Červnový nárůst dodávek a plánovaná akvizice společnosti Spirit AeroSystems signalizují pozitivní posun. Nadcházející zpráva o výsledcích za druhé čtvrtletí, která se očekává koncem července, poskytne aktuální pohled na výrobní plány společnosti Boeing pro zbytek roku. Integrace společnosti Spirit Aerosystems do struktury Boeingu a její potenciální příspěvek k udržení tempa výroby trupů letadel 737 tak, aby odpovídalo zamýšlené trajektorii dodávek Boeingu, budou pro úvahy investorů klíčové.
Závěrem lze říci, že ambiciózní cíl společnosti Boeing dosáhnout do roku 2025/2026 FCF ve výši 10 miliard USD může být stále ještě výzvou nebo se ho vedení společnosti může dokonce vzdát. Současný vývoj je však pro jejich plán obnovy dobrým znamením. A pokud bude oznámen nástupce nového generálního ředitele Davida Calhouna, který má koncem roku 2024 odejít do důchodu, je pravděpodobné, že akcie Boeingu mohou ke konci roku zaznamenat solidní býčí trend.