Článek
Filmová studia, která umí vytvářet fantastické světy, posloužila jako vhodné místo pro prezentaci Cybercab, samořídícího taxíku společnosti Tesla, který je od svého ohlášení zahalen tajemstvím a spekulacemi. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk odvážně předpovídá, že dvoudveřové autonomní vozidlo sjede z výrobní linky již za tři roky, přestože konkrétních informací o jeho technických vlastnostech či funkcích je málo.
Tolik očekávaný Cybercab byl spolu se samořídící dodávkou nazvanou „Robovan“ představen v rámci akce odehrávající se ve studiích Warner Bros. v jižní Kalifornii. Publikum tvořili dychtiví fanoušci a akcionáři společnosti Tesla a Muska k prototypu vozidla doprovázel muž převlečený za astronauta. Vysoce technologický taxík se zdánlivě bez řidiče rozjel po temných, opuštěných ulicích studia, než se Musk znovu objevil na pódiu.
Tato high-concept demonstrace byla výrazným odklonem od chaotických a rušných silnic, kde se v budoucnu bude muset skutečně autonomní vozidlo odborně pohybovat. V typickém Muskově stylu označil generální ředitel společnosti Tesla celou scénu za „kulisy“, což byla hravá narážka na domov Tesly v Hollywoodu.
Představená vozidla zaujala svým designem: jak Cybercab, tak Robovan vypadaly, že postrádají tradiční ovládací prvky, jako jsou pedály nebo volant, a místo toho mají zjednodušený interiér vyplněný sedadly. Musk uvedl, že Cybercab, který bude údajně nakonec k dostání za méně než 30 000 dolarů, se začne vyrábět v roce 2026.
Působivá přeměna soukromých vozidel na samořídící taxíky dodává nabídce společnosti Tesla novou vrstvu potenciálu. Koncept spočívá v tom, že majitelé vozů Tesla by mohli vydělávat na tom, že jejich vozidla budou přepravovat další osoby, když je nebude používat majitel, což by teoreticky zvýšilo užitek každého vozu pětkrát až desetkrát.
Generální ředitel společnosti Tesla na tuto vizi navázal a navrhl budoucnost, kdy by jeden člověk mohl spravovat celou flotilu takových vozidel, podobně jako pastýř pečující o stádo ovcí. Animované náhledy potenciální aplikace podobné Uberu naznačily způsob, jakým by si potenciální cestující mohli na požádání přivolat autonomní taxi Tesla, ačkoli prezentace nebyla příliš konkrétní, pokud jde o navrhovanou službu.
Úklid, jedna z přetrvávajících obav ohledně praktičnosti robotických taxíků, byl řešen prostřednictvím zobrazení robotů zajišťujících čistotu interiéru vozidla, což reagovalo na kritický bod sporu u autonomního vozidla – údržbu v nepřítomnosti lidské obsluhy.
Pro robotaxi bylo také oznámeno bezdrátové nabíjení prostřednictvím indukční technologie. Pevné termíny těchto pokroků však zůstaly v nedohlednu, což ponechává velký prostor pro spekulace.
Jedním z nečekaných momentů večera bylo představení humanoidního robota Optimus. Musk věří, že tento robot má potenciál přinést společnosti zisky v řádu 25 bilionů dolarů, protože se stane „největším produktem vůbec, jakéhokoli druhu“. Na dokreslení tohoto tvrzení osvětlovala světla několik robotů Optimus, kteří tančili v nedalekém altánku a po prezentaci pokračovali v interakci s davem, podávali nápoje a pózovali pro fotografie.
Zvýšená konkurence ze strany ostatních zavedených výrobců automobilů a vycházejících hvězd v Číně vyvíjí tlak na společnost Tesla, což vede k poklesu celosvětových dodávek v letošním roce. Společnost navíc musela propustit přibližně 14 000 zaměstnanců, z nichž mnozí pracovali na klíčových kompetencích, jako je výroba elektromobilů, baterií a nabíjecí infrastruktury.
Přístup společnosti Tesla k technologii samořízení se však liší od strategií, které uplatňují její konkurenti. Společnost používá kamery v kombinaci s umělou inteligencí, aby její vozidla mohla manévrovat na silnicích, a upouští od přístupu založeného na senzorech, který používají konkurenti, ve prospěch levného a jednoduššího řešení.
V současné době společnost Waymo provozuje placené samořízené taxislužby na několika místech a plánuje jejich další rozšíření, zatímco společnost Zoox vlastněná společností Amazon provádí testy svých autonomních vozidel a letos chce spustit služby ve vybraných částech Las Vegas. Cruise společnosti General Motors původně nabízel placené služby jízdy, ale čelil obviněním regulačních orgánů, a proto se vrací k testování pod dohledem.
Nicméně vzhledem k tomu, že sliby společnosti týkající se samořízených technologií od roku 2016 zůstaly z velké části nenaplněny, Muskova odvážná prohlášení o budoucnosti společnosti Tesla opět vynesla společnost do centra pozornosti. Přesvědčení generálního ředitele o autonomní technologii Tesly a vize zaměřené na robotiku posloužily jako obnovená výzva pro věřící i pochybovače společnosti ohledně transformačního potenciálu vozidel Tesla, a to i přesto, že společnost prochází náročným obdobím.