Článek
Čínský gigant v oblasti elektromobilů (EV) NIO, který proniká do jihočínské luxusní automobilové stratosféry, nakonec uvedl na trh svůj netrpělivě očekávaný model ONVO L60, který chce konkurovat nejprodávanějšímu modelu Tesla Y. NIO, který se řadí mezi méně známé značky v rozvíjejícím se odvětví elektromobilů, rychle proniká na expandující trh, což je podpořeno jeho silnou vizí a obrovskými výrobními kapacitami.
Model ONVO L60 byl oficiálně uveden na trh v květnu a od té doby se v továrně objevila řada sériových vozidel. Sériové vozy se začaly dodávat na začátku tohoto měsíce, čímž se odstartoval závod s Teslou o získání rostoucího čínského trhu s elektromobily. V současné době má Model Y společnosti Tesla zaváděcí cenu přibližně 34 000 USD, zatímco model L60 společnosti NIO by měl být přibližně o 4 000 USD levnější. Spekuluje se, že díky nové možnosti leasingu baterií NIO, kterou společnost umožňuje u svých dalších stávajících modelů, by mohl být model L60 dostupný za ještě dostupnější cenu pro zákazníky.
Aby společnost NIO podpořila úspěšné uvedení modelu L60 na trh, chystá se v následujícím týdnu otevřít více než 100 maloobchodních prodejen ONVO. Tyto prodejny budou nejen prezentovat model L60, ale také znamenat odvážný vstup značky do běžnějšího spotřebitelského terénu. Masová přitažlivost vozidla a jeho dostupná cena jsou strategiemi, které mají společnosti NIO pomoci konkurovat masově prodávanému Modelu Y společnosti Tesla.
Na začátku letošního roku se NIO drasticky propadla z tržní kapitalizace v hodnotě 100 miliard USD na pouhých 8 miliard USD. Nedávný vývoj však ukazuje prudký nárůst prodeje automobilů této společnosti. Výsledky značky v roce 2024 byly považovány za uspokojivé, neboť společnost prodala přibližně 108 000 vozidel. Ve srovnání s předchozím rokem došlo k obrovskému nárůstu o 44 %, včetně měsíčního rekordu v červnu, kdy bylo dodáno 21 209 vozů. Červenec navíc znamenal třetí měsíc v řadě, kdy bylo dodáno více než 20 000 vozů, čímž NIO přidal další úspěch.
Navzdory těmto úspěchům důvěra investorů stále kolísá kvůli současnému ekonomickému výhledu země. Je pochopitelné, že vzhledem k tomu, že se země potýká s realitní krizí a nízkým optimismem na trhu, jsou spotřebitelé méně ochotni dopřát si luxusní vozy NIO a více se přiklánějí k cenově dostupné značce ONVO.
V současné době je NIO stále na vrcholu své růstové fáze, o čemž svědčí jeho odvážný krok vyzvat společnost Tesla. Vedle toho se společnost zaměřuje také na vstup na evropský trh, aby se vyhnula dovozním clům na čínské elektromobily, rozvíjí svou síť výměnných stanic na baterie a vyvíjí technologii autonomních vozidel.
Všechny tyto aspirace jdou na úkor ziskovosti společnosti NIO, o čemž svědčí ztráta podniku v prvním čtvrtletí, která byla vyšší než v loňském roce, a pokles hrubé marže ze 7,5 % v předchozím čtvrtletí na 4,9 %. Analytici očekávají ve druhém čtvrtletí mírné snížení ztráty na 0,28 USD na akcii z loňské ztráty 0,51 USD. Vzhledem k tomu, že se čínská vláda snaží nastolit ekonomickou stabilitu, doporučujeme investorům, aby zůstali trpěliví a první ziskový rok NIO očekávali až v roce 2027. Pro pochopení dalšího směřování společnosti NIO však zůstává klíčové pečlivé zkoumání čtvrtletní ztráty a celkových výsledků v nadcházejícím období.
Zrcadlově by se cenově dostupnější ONVO mohlo stát nástrojem, který pomůže společnosti NIO zlepšit její marže, přestože se předpokládá, že vozidla budou prodávána za nižší cenu. Díky vyšším dodávkám má NIO vynikající šanci lépe absorbovat fixní náklady. Značka by se dokonce mohla stát předehrou k ještě cenově dostupnější připravované značce NIO – Firefly, která si klade za cíl stanovit cenové cíle od závratně nízkých 14 000 do 28 000 USD, se nyní zdá být pravděpodobnější.
V této chvíli se NIO nepochybně jeví jako vhodné držení, protože společnost vkládá naděje do zlepšení marží a do slibnějších zítřků na pozadí uvedení cenově dostupnější značky. Nicméně pokud by tržby společnosti prudce vzrostly díky zvýšeným dodávkám a snad i vyšším maržím, mohly by akcie zaznamenat býčí návrat. Investorům důrazně doporučujeme, aby tento vývoj bedlivě sledovali.