Hlavní obsah

Cesta Amazonu do elitního klubu 3 bilionů dolarů

Foto: Zdroj: Shutterstock

Seznamte se s akcií, která by se do roku 2028 mohla zařadit do klubu společností Apple, Nvidia a Microsoft s hodnotou 3 biliony dolarů.

Článek

Před dvaceti lety vedly jako nejhodnotnější veřejně obchodované společnosti průmyslové a energetické konglomeráty General Electric a ExxonMobil s tržní kapitalizací 319, resp. 283 miliard dolarů. Přesuneme-li se do dnešní doby, digitální éra přinesla do podnikatelského ekosystému novou generaci lídrů. O první místo se v současnosti přetahují technologické těžké váhy Apple a Nvidia, každá s tržní kapitalizací 3,4 bilionu dolarů.

Na pozadí tohoto technologického kolbiště by se dalo pochybovat o tom, že společnost Amazon sní o klubu 3 bilionů dolarů, vzhledem k tomu, že její současná tržní hodnota činí 2,1 bilionu dolarů. Přesto je se ziskem akcií ve výši 39 % za poslední rok a 132 % za půl desetiletí zřejmé, že ambice Amazonu na 3 biliony dolarů není pouhým nesplnitelným snem, ale blížící se realitou.

Tento přesun ekonomické síly směrem k technologickému průmyslu je silně spojen se stavem ekonomiky. Lze tvrdit, že bouřlivá ekonomika posledních několika let brzdí růst společnosti Amazon. Nicméně s oživením spotřebitelské důvěry, které bylo zaznamenáno jako nejsilnější měsíční přírůstek od března 2021, inflací, která se zdá být pod kontrolou, a nedávným snížením úrokových sazeb Federálním rezervním systémem vypadá ekonomická scéna slibně. Snížení předpovědí recese spolu s rekordně nízkou mírou nezaměstnanosti rovněž slibují dobré zotavení ekonomiky.

Toto hospodářské oživení vyvolalo nárůst výdajů na elektronické obchodování a cloudové služby. Společnost Amazon zaznamenala ve 3. čtvrtletí čisté tržby ve výši 159 miliard USD, což představuje 11% meziroční růst, a zároveň 52% nárůst zředěného zisku na akcii na 1,43 USD. Severoamerický a mezinárodní trh dále přispěly k růstu tržeb společnosti Amazon tempem 9 %, resp. 12 %. Amazon Web Services (AWS), cloud computingový podnik společnosti, zaznamenal 19% nárůst (nejvyšší za poslední dva roky). Segment reklamy společnosti Amazon rovněž zaznamenal 19% nárůst.

Tichý, ale stálý vzestup společnosti Amazon lze vysledovat již v době jejího vzniku jako průkopníka elektronického obchodování. Dominance společnosti Amazon v tomto obchodě je nezpochybnitelná, neboť v loňském roce získala 38 % veškerého maloobchodního prodeje online v USA a v roce 2024 se předpokládá její 40% podíl. Technologické inovace společnosti Amazon se neomezují pouze na elektronický obchod, ale zasahují i do oblasti cloud computingu. AWS si ve třetím čtvrtletí zajistil 33% podíl na trhu, čímž vedl před Microsoft Azure a Google Cloud.

Díky pevným základům v modelech umělé inteligence a souvisejících službách Amazon uplatňuje umělou inteligenci v oblasti doporučování produktů, úrovně zásob a tras doručování, což nejen podtrhuje jeho zkušenosti v této oblasti, ale také umožňuje efektivní provoz.

Jedním z často přehlížených triumfů společnosti Amazon je její reklamní sektor. Amazon manévruje mimo svou platformu elektronického obchodu a pouští se do služeb Prime Video, Amazon Music a streamování videoher na Twitchi. Všechny tyto platformy nyní fungují na základě podpory reklamy, takže reklama je nejrychleji rostoucím byznysem společnosti Amazon.

Současná tržní hodnota společnosti Amazon ve výši 2,1 bilionu dolarů naznačuje, že k dosažení hodnoty 3 bilionů dolarů je zapotřebí 42% nárůst ceny akcií. Pokud P/S zůstane na úrovni 3 (odhadováno na základě očekávaných tržeb ve výši 637,7 miliardy USD v roce 2024), musí Amazon zvýšit své roční tržby na přibližně 902 miliard USD. Odborníci na trh předpokládají, že v příštích pěti letech bude roční růst společnosti Amazon činit 11 %. Pokud bude společnost Amazon živá, může se již v roce 2028 připojit k třímiliardové lize.

Desetiletý růst tržeb o 442 % dokazuje, že předpokládané tempo růstu společnosti Amazon není přehnané. Současný P/S společnosti Amazon ve výši 3,4 navíc odpovídá průměrnému pětiletému násobku 3,3. To naznačuje, že tržní cena společnosti Amazon je přiměřená pro značku vybavenou špičkovými podniky a slibnou budoucností neomezeného růstu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz