Hlavní obsah
Lidé a společnost

Klam, nebo realita? Tak jak je to s tou láskou mezi Liamem a Pamelou

Foto: Openart.ai

Na hlavní stránce seznamu je k vidění článek, který pojednává o tom, že celá ta láska mezi L. Neelsonem a P. Anderson je jen a pouhý reklamní tah a jak srdéčka věrných fanoušků dostávají tvrdou ránu.

Článek

Ó jak bychom si přáli, aby to byla pravda, aby se milovali. Ale proč?

Proč nám není vztah, nám absolutně cizích lidí, vlastně úplně ukradený a proč chceme, aby pravdou byla nějaká verze happy endu? Chceme si hýčkat tu iluzi krásna.

Lidé chtějí být klamáni – proč nás přitahují iluze?

Latinské přísloví Mens vult decipi, ergo decipatur nese v sobě zvláštní pravdu o lidské povaze: lidé chtějí být klamáni, a proto se nechávají klamat. Na první pohled to zní cynicky, jako by šlo o obhajobu lží. Ale když se podíváme blíž, zjistíme, že touha po iluzi je hluboko zakořeněná v naší psychice a dokonce má i vědecké opodstatnění.

Iluze jako potrava pro mozek

Psychologové mluví o tzv. kognitivních zkresleních – zjednodušeních, která náš mozek používá, aby se nezhroutil pod tíhou informací. Náš mozek netouží po holých faktech, touží po příbězích. A příběh nemusí být pravdivý, aby fungoval. Stačí, když v nás vyvolá emoci – radost, naději, nebo alespoň zvědavost.

Neurovědci také zjistili, že když slyšíme něco, čemu chceme věřit, mozek spouští stejné chemické reakce jako při odměně. Vylučuje se dopamin, takže se cítíme dobře. Jinými slovy: iluzi prožíváme jako malou dávku štěstí.

Pamela Anderson a Liam Neeson

Když se v médiích objevila zpráva o románku mezi Pamelou Anderson a Liamem Neesonem, lidé ji hltali. Romantika mezi ikonickou sexbombou a charismatickým hercem působila jako příběh vystřižený z hollywoodského scénáře. A skutečnost? To zatím s jistotou nikdo neví, ale s velkou pravděpodobností jde o promyšlený reklamní tah, který měl přitáhnout pozornost k filmu.

A přesto lidé chtěli věřit, že je to pravda. Protože příběh byl lákavější než realita. Vytvářel iluzi, že i slavní herci mohou prožívat nečekané a trochu pohádkové vztahy. A lidé si tu iluzi rádi koupili.

Láska, politika, reklama – všude touha po klamu

Tento princip nefunguje jen u celebrit. Funguje v lásce, když si idealizujeme partnera a přehlížíme jeho nedostatky. Funguje v politice, kde raději posloucháme sliby než komplikovaná fakta. Funguje v reklamě, která nám prodává nejen výrobek, ale hlavně pocit, že s ním budeme šťastnější.

Chceme věřit, protože potřebujeme snít

Není to nutně špatně. Iluze nejsou jen klamem, často jsou i hnacím motorem. Pohádky nás učí věřit v dobro, romantické filmy nám dávají naději, že láska existuje, a konspirační teorie (byť nebezpečné, když se jim uvěří doslova) ukazují, jak moc mozek touží po příběhu, který dává smysl.

Člověk prostě potřebuje snít – a realita je někdy příliš tvrdá, než aby se dala přijímat bez barevných filtrů.

Závěr:

Mens vult decipi, ergo decipatur není výzvou k tomu, abychom všichni začali lhát. Spíš připomíná, že klam není jen vnější nátlak, ale také naše vlastní touha. My sami aktivně hledáme příběhy, které nás pohltí – i když někde vzadu víme, že realita je jiná. Něco v nás chce pořád věřit ve šťastné konce, a vlastně proč ne.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz