Článek
Nejsem žádný filozof, ale přesto mi do hlavy občas vlezou otázky, třeba jak je možné, že se letadlo dokáže vznést a udržet ve vzduchu. Dopraví vás z bodu A do bodu B poměrně rychle. Říká se, že letadlo je jeden z nejbezpečnějších dopravních prostředků. Já k nim mám tedy osobně obrovský respekt. Pokud bych měla na výběr, letadlo si nevyberu. Někdo si nedokáže představit, že by na dovolenou neletěl letadlem. Letadlo patří určitě mezi věci, které dělí národ. Někdo let letadlem zbožňuje a užívá si ho. Někdo se bojí a létá jen v nejnutnějších případech, a někdo do letadla nesedne vůbec.
Právě bratři Wilbur a Orville Wrightovi byli průkopníky prvního letadla. Jejich koníčkem, kterému se věnovali i závodně, byla cyklistika. Tím, že je lákalo vyrobit něco jako kolo, které bude plachtit, dali se oba do různých pokusů a výroby. Jejich zručnost byla fenomenální. Měli zkušenosti s bicyklovými motory a díky nim a dalším zkušenostem také vytvořili úspěšný projekt, který vedl k vytvoření prvního mechanického letadla. Jejich práce se většinou spíše motala okolo ovládání letadla než kolem pohonu, který pomůže ke vzletu. Proto také jejich prvním letadlem byl kluzák. V roce 1902 postavili nový kluzák, který měl mnoho inovací a ovládání letadla bylo okolo tří os. O rok později, tedy v roce 1903 si toto nechali patentovat. Později byl tento patent zamítnut a získali nový patent, který měnil způsob letu díky křivení konců křídel.
Všem je asi jasné, že za tím, že se dokáže letadlo vznést a letět, stojí fyzika. Jsou to konkrétně čtyři síly, a to odpor a tah, gravitace a vztlak. Všechno musí fungovat a být v rovnováze. Pro toho, koho bavila fyzika, je většinou vše snadno pochopitelné. Ti, pro které byla fyzika něco, co bylo nepochopitelné a otravné, to vidí jinak. Nicméně faktem je, že pořád se jedná o obrovský stroj, který se musí vznést a udržet se na základě nějakých sil ve vzduchu. Jak moc je toto cestování bezpečné? Většina argumentů směruje k tomu, že je to bezpečnější než jízda autem. Nehod je při letecké dopravě mnohem méně. Taky je ale pravda, že při automobilové dopravní nehodě máte velkou šanci na přežití. Pokud ale havaruje letadlo, tak šance na přežití není téměř žádná. Nemyslím si, že se to dá zcela porovnávat.
Některým lidem strach z letadel přiživují různé katastrofické filmy či skutečné příběhy. Porucha motoru, panika a letadlo se řítí k zemi nebo v horším případě do oceánu. Z takové výšky, ve které se letadla běžně pohybují, je šance na přežití opravdu malá. A když už by člověk nějakou náhodou přežil, patrně se na něj vrhnou žraloci. Filmů na toto téma je opravdu hodně. Určitě by bylo fajn se ale podívat i na nějaké dokumenty, které hovoří o tom, že nehod opravdu není mnoho. I když při nich zahyne většinou velké množství lidí, pořád to není takové množství jako při automobilových nehodách.
Osobně mám jednu nepříjemnou zkušenost s velmi známou leteckou společností, při cestě do Londýna. Bohužel jsem neměla moc na výběr, a i když jsem nechtěla, zbylo na mě sedadlo u okénka s výhledem na křídlo. Nedalo mi to, a tak jsem pokukovala a prozkoumávala každý detail křídla. Přišlo mi, že je na jednom místě takové opravované. Využila jsem chvíle, kdy ještě nebyla obsazená sedadla na druhé straně a šla se podívat, jak vypadá druhé křídlo. Tam nic takového nebyla. A tak se vám najednou v hlavě začnou točit různé scénáře. Proč je to opravované a je to udělané pořádně?
Přišla chvíle startu. Už hlas pilota nezněl zcela uklidňujícím dojmem. Znělo to, že k vám mluví nějaký patnáctiletý klučina. Přesto jsem se snažila být v klidu. Letadlo se začalo pohybovat a začalo stoupat. Mohu tedy říct, že toto se mu úplně nepovedlo. Šel nahoru celkem prudce. Paní za mnou začala téct krev z nosu. Bylo cítit okolo, že to lidi docela překvapilo. To, že se během letu občas ozval podivný zvuk skřípání, to raději nekomentuji. Když šlo na přistání, letadlo letělo pořád celkem rychle. Bylo to bohužel dost znát na přistání, kdy se letadlo několikrát dotklo země a zase se zvedlo. V jednu chvíli přišla taková rána, že snad každý pasažér zařval. Byl to zvuk, jako kdyby se něco utrhlo. Nedá se to přenést, to by člověk musel zažít. Nic příjemného to nebylo a byla znát jistá nezkušenost pilota. Při odchodu se procházelo kolem něj a mohu říct, že to byl opravdu velmi mladý chlapec.
Přesně takové situace vás dostanou do stavu, kdy tohle už zažít prostě nechcete. Je to velmi nepříjemné a máte strach. Když se k tomu přidá reakce všech spolucestujících, je to v jednom okamžiku taková zvláštní panika, která vás prostě pohltí. Začnete hned myslet na zpáteční let. Poletí zase ten pilot, který neměl asi moc zkušeností, nebo to bude někdo jiný, zkušenější? Pro někoho, kdo něco takového nezažil, je to celkem komická situace a svým způsobem asi hysterie. Zpáteční let probíhal už celkem hladce, ale úleva se dostavila hned, jak letadlo dosedlo a zaparkovalo tam, kde mělo. Nemohu říct, že není hezké vidět vše z výšky, ale není to něco, co bych musela prožívat pravidelně.
Anketa
Zdroje