Článek
Nové iPhony netáhnout jako dřív
Taky jste zaznamenali, že se kolem iPhonů 15 (a totéž platí minimálně o třech předchůdcích) nestrhlo žádné haló, tedy snad kromě přechodu na port USB-C? Nebudete jediní. Nic převratného se totiž během Apple Eventu již dávno neděje a platilo to i letos.
Veškerá pozornost kolem nové řady nejprodávanějších smartphonů světa se točila převážně kolem přechodu z původního portu Lightningna USB-C. Debaty, který z nich je lepší jsou na dlouho. Nám stačí vědět, že se Evropské komisi podařil husarský kousek v přinucení technologického giganta k porážce s konkurencí přechodem na sjednocený konektor, s nímž odpadají starosti s konektivitou ostatních značek.
Apple je pověstný tím, že jde rád proti proudu či je to vlastně on, kdo proud určuje, avšak zároveň si udržuje svou výjimečnost a vlastní provázaný ekosystém, do nějž si jen tak nepustí cizí technologii. Platilo to i v případě USB-C, na jehož vývoji má paradoxně, spolu s x dalšími výrobci (Samsung, Dell, HP, Intel), podíl. Byl však jediný ze světových značek, kdo se mu tvrdohlavě vyhýbal, jakkoli delší dobu nenápadně ustupoval implementací „céčka“ do iPadů a iMaců.
Apple otočil prohru s USB-C ve svůj prospěch
Tentokrát však musel se vztyčenou hlavou ustoupit. Proč vztyčenou? Apple totiž ve své kampani k iPhonům 15 chytře, až drze otočil prohru s Evropskou komisí ke svému prospěchu. Dá se říct, že jen díky USB-C je iPhone 15 skutečně v něčem nový.
Zbytek je pouhou evolucí evoluce: lepší výdrž baterie, lepší foťák, nový výkonnější procesor A16, nové funkce iOS, lepší retina XDR displej… To vše je sice fajn, ale zřejmě nikoho to nedonutí hodit rok dva starý iPhone do koše a běžet do Apple Storu pro nový.
Smartphony už se tolik neprodávají. Co s tím?
Apple tím však nijak nezvítězil a musí skutečně začít řešit upadající prodeje iPhonů. Není žádným tajemstvím, že musí, co chvíli omezovat výrobní kapacity modelů, o které zájem zaostal za očekáváním. Lidé si odvykli měnit telefony každého 1-3 roku. Jedni z ekonomické situace, ti prozíravější pak zjistili, že v 1-3 roky starém telefonu není žádný rozdíl.
Tim Cook se nám sice snaží namluvit, že řada iPhonu 15 má být „tou legendární, která bude trhat tržební prodeje“, ale zatím to jsou jen sliby na papíře. Apple je na tom možná lépe než konkurenční Samsung, kterému se zisky propadají i o 90 % procent, jenomže jeho relativně stabilní pozice nemusí trvat dlouho.
Není třeba dodávat, že na Apple je silně navázaná americká ekonomika včetně dalších partnerů, především z Asie. Prodeje a celková poptávka po nových smartphonech obecně celosvětově sklesá. Důvodů je hned několik, z nichž nejhlavnější bylo omezování výroby během covidu, čipová krize následovaná tou současnou ekonomickou.
Zatímco před lety pokroky Applu kráčely mílovými kroky, nyní se pomalu šouráme vpřed, občas jako bychom přešlapovali na místě. Naneštěstí s nedostatkem inovací Apple stahuje dolů i své konkurenty, kteří od něj rádi opisují, a tím padá dolů celý trh. Však se sami podívejte, čeho jsme za posledních 5 let byli svědkem v sekci převratných novinek:
- Více fotoaparátů: z počátku to mělo svůj smysl, lepší hloubka ostrosti, rozlišení, HDR, teleobjektiv, noční režimy. Jenomže jsme i zde dosáhli vrcholu, přičemž není možné, aby záda telefonu okupovala pětice a více objektivů. Telefonům se sice povedlo vytlačit z trhu levné foťáky a zrcadlovky, ale tak nějak zapomínáme, že telefon může být víc než jen foťák.
- Bezrámečkový displej: zde šlo o dobře mířený trend, který úspěšně přinesl zvětšování displejů při zmenšování či zachování rozměrů zařízení. Už i zde jsme však (téměř) dosáhli maxima.
- Skládací telefon: zřejmě jedinou skutečnou revolucí byla kombinace chytrého telefonu, s tabletem a staršími vyklápěcími telefony. Bohužel cenovka těchto zařízení – z nichž jedinou značkou, které to stále myslí vážně je Samsung řady Flip – se kvůli technologii vyšplhala daleko za 30 tisíc korun a málokdo si tyto telefonu skutečně kupuje.
*Pokud jsem na nějakou super vychytávku zapomněl, nestyďte se mi to připomenout v komentářích.
Apple si kryje záda alespoň závisti hodnou výhodu ve své image. Hromada lidí si ho kupuje jen kvůli značce. Ne nadarmo se říká, že kdo jednou přejde na iOS, už nechce přejít zpět. A stále to platí. Ovšem ani tohle společnosti dlouho nezajistí každoroční obří zisky. Smartphony zkrátka dosáhly svého vrcholu. Chce to něco nového. Chce to nový prodejní hit.
Představujeme nový VR headset. Už zase
Apple Vision Pro – nové zařízení pro virtuální realitu představené letos v létě je již několikátým pokusem ze Silicon Valley, a prvním pokusem této značky, vtáhnout své zákazníky kompletně do virtuální reality.
Google už to zkusil s kartonovou krabicí, spálil se a prozatím snahu odložil na vedlejší kolej a soustředil se na umělou inteligenci, kde mu ChatGPT s Bingem sebraly vítr z plachet. Facebookse svým Metaverse dopadl přímo katastrofálně, vyděsil své věřitele, oslabil hodnotu značky a raději se soustředil na rychle rostoucí konkurenta/náhradu za původní Twitter jménem Threads. A taky umělou inteligenci.
Nyní přišel se svým pokusem Apple, aby se nejspíš spálil stejným způsobem a zjistil, že lidé nechtějí žít v Matrixu nebo světě Ready Player One. Apple Vision Pro nevyvolal žádné strhující globální nadšení, maximálně zdvižené obočí následované vykulením očí při pohledu na předběžnou cenovku atakující 80 000 Kč. VR tak zatím bude zřejmě jen pro vyvolené, nikoliv pro masy lidí.
Opusťte reálný svět, přejděte do virtuálního
I přesto se Apple již léta pokouší vytvořit „nový iPhone“, se kterým znovu dobije svět a přitáhne masy do světa pod dozorem a nadvlády obří korporace. Je totiž velmi pravděpodobné, že společnost brzo nalije miliardy dolarů do reklam na Vision Pro, zaplatí těm nejviditelnějším influencerům propagaci a jednoho dne vyrobí VR headset dostupný i pro běžné lidi. Pokus se tak podaří konečně dotáhnout do zářného konce.
Apple tím, spolu s kámoši ze Silicon Valley, touží odstartovat novou etapu trávení ne volného, ale rovnou veškerého času v obří sociální síti, kde budete moci dělat vše. Uživatelé se budou předhánět v tom, kdo ve VR světě nakupuje, pracuje, komunikuje, hledá si novou lásku a tak dále.
Důvodem proč to tyto firmy nepřestanou zkoušet je ten, že potenciální zisky z VR světa jsou astronomické. Nemluvě o nonstop dohledem někoho z velké čtveřice: Apple, Google, Meta nebo Amazon jako z Orwellova románu. Tito giganti si pak rozdělí většinu světového bohatství mezi sebe a nemluvě o vlivu.
To už se ale dostáváme k úplně jinému tématu. Na závěr nezbývá než lidem poradit, že není nutné mít vždy všechno jen proto, že to mají ostatní. Každý máme vlastní priority, vlastní životní styl a vlastní sny, kterých bychom se měli držet a nenechávat se semlít reklamou, která nám podstrkuje něco, co sami nepotřebujeme.
Zdroje: bloomberg.com, sammobile.com, apple.com, youtube.com, youtube.com